Studenter med workshop på Haugerud frivilligsentral

18. desember 2018

Samarbeider med Haugerud Frivilligsentral 2018
Einar Granum Kunstfagskole samarbeider med Haugerud frivilligsentral. Foto: Kim Andreas Roland Berger

Haugerud frivilligsentral og Einar Granum Kunstfagskole inviterte i november 2018 til kunstfestival på Haugerud i Oslo.

Andreårsstudentene Kim Andreas Roland Berger og Julius Berntzen Karoubi holdt workshop for ungdom mellom 12 og 18 år. - Workshopen var svært vellykket og ungdommene var veldig fornøyde etterpå! forteller daglig leder ved frivilligsentralen, Nesteren Hasani.

Skapende arbeid

Einar Granum Kunstfagskole ble invitert av Nesteren Hasani til å holde workshop på Haugerud frivillighetssentral lørdag 17. og søndag 18. november 2018. Fagskolelærer Julie Arntzen fungerte som prosjektleder og faglig ansvarlig for workshopen mens studentene Andreas og Julius var lærere og veiledere. Begge er studenter på andreåret med fordypning i maleri.

Målet med workshopen var å engasjere en ungdomsgruppe som ikke vanligvis er kjent med kunstverdenen. - Vi ville gi ungdommene en mulighet til å oppleve skapende arbeid, og samtidig informere om at det går an å utdanne seg innen kunstfag, forteller Arntzen.

Det du gjør synes!

Både Andreas og Julius jobber vanligvis i storformat. Det ville de at ungdommene på Haugerud også skulle få oppleve. - Når du arbeider med store bilder får du brukt energien du har. Du blir sliten på en god måte. Og det du gjør synes - du synes! sier de.

Det var viktig for Julius og Andreas å få til en opplevelse av samarbeid blant ungdommene. Derfor jobbet flere sammen på samme lerret. - Vi jobbet med skikkelige materialer, maling på bomullslerret oppspent på kraftige trerammer, for å få opplevelsen av varighet, forteller studentene.

Verdifullt samarbeid med frivillige

- Vi satte stor pris på å bli kontaktet av Nesteren Hasani og samarbeidet med Haugerud frivilligsentral har vært verdifullt for alle involverte, sier rektor Eva Løveid Mølster ved Einar Granum Kunstfagskole.

- Skolen vil finne flere samarbeidsmåter med frivilligsentralen i tiden fremover. Det er en unik mulighet for oss å nå ut til grupper vi vanligvis ikke ser mye til i søkermassen. Og med solid veiledning fra billedkunstner og fagskolelærer Julie Arntzen gjorde våre studenter Julius Berntzen Karoubi og Kim Andreas Roland Berger, en super innsats som lærere og veiledere.

Aktuelle lenker:

Julius Berntzen Karoubi på Instagram: @juliuskaroubi
Kim Andreas Roland Berger på Instagram: @jim_tylerino
Haugerud frivilligsentral på Facebook: Haugerud frivilligsentral
Arrangementet "Kollektiv kunstverksted" på Facebook: Kunstverksted for ungdom mellom 12-18 år