Marte Johnslien

Prisvinner for 2012 var Marte Johnslien!

73608782F50Eb6Af17Bb69Bdcd662692 Xl

EINAR GRANUMS KUNSTPRIS deles ut annet hvert år til en ung kunstner som har sitt virke i Norge, og som de siste årene har utmerket seg gjennom utstillinger av eget arbeid. Det er ingen forutsetning at prisvinneren selv har studert ved Einar Granum Kunstfagskole.

OM KUNSTNEREN

Einar Granum Kunstpris ble delt ut i perioden 2003-2012. Siste gang gikk prisen til Marte Johnslien som startet sin kunstutdannelse på Einar Granum Kunstfagskole. Marte Johnslien (født 1977) har også studert ved Kunstakademiet i Oslo, Robert Meyer Kunsthøgskole og Bath Spa University UK.

Marte Johnslien har gjort seg bemerket på flere områder i kunstfeltet. Hun beveger seg fra utstilling til bokutgivelser og utsmykkingsoppdrag. Hennes utstilling Forente Nyanser (Galleri Riis 2011) ble innkjøpt av Nasjonalmuseet.

Juryen sierMarte Johnslien er ennå i startgropen av sitt virke som kunstner, men har likevel rukket å produsere en finrekke prosjekter og verk som med sin stringens og gjennomførte uttrykk utmerker henne i det norskekunstfeltet. Hun jobber med bilder og bøker, men viser i tillegg et særegent talent for installasjon ogskulptur, ofte av den monumentale sorten. Hennes arbeider i det offentlige rom er djerve og kompetente,og peker ut en litt uvanlig retning for en kvinnelig kunstner i hennes generasjon.

Johnslien håndterer et uhøytidelig, organisk-romantisk uttrykk med samme fortrolighet som hun tar for seg tradisjonsuttrykk som formalisme og minimalisme, eksempelvis i uteromsskulpturen Blindfold, utenfor Gulating lagmannsrett i Bergen. Johnslien håndterer med finstilt avstand politisk ladde emner og kunsthistoriske referanser. Hun har idémessig spennvidde og vilje til å forfølge ideer over tid, fram til en stødig utførelse.

Oppgavene hun setter seg, viser selvstendighet mer enn trendy posisjonering, og forbindelsen mellom idé og resultat er aldri opplagt.

Juryen gleder seg til å følge Johnsliens videre utvikling.

Les mer om bakgrunnen for kunstprisen her.