Sofie Berntsen

Einar Granums Kunstpris ble første gang delt ut i 2004 til Sofie Berntsen i Rådhusgalleriet i Oslo.

Omtale fra Aftenposten den 06 Mai 2004:

Stille kunstner vant ny pris

Samtidskunstner Sofie Berntsen (36) tok glad og sjenert imot 100 000 kroner som første vinner av Einar Granums kunstpris i Oslo rådhus i går.

Hun klipper og limer nye historier for å få mennesker til å drømme. Selv har hun drømt om å bli samtidskunstner siden hun var 13 år.

Jeg liker å holde på for meg selv, sier Berntsen, som var nervøs da de mange fremmøtte lyttet til hennes korte takketale i Rådhusgalleriet i Oslo i går. Der ble det samtidig åpnet en utstilling med arbeider av studenter ved Einar Granums kunstfagskole. Med sin antibrautende fremferd, vil Sofie Berntsen heller gå i dybden. For å bli god. Og det synes hun at hun blir mer og mer. Det samme mener åpenbart juryen, som har falt for Berntsens formspråk, som delvis minner om jenters kopiering av sine idoler. Ifølge juryen beveger prisvinneren seg på en hårfin grense mellom kitsch og kunst og mellom det ungdommelig og det eleverte i en svært personlig stil.

Einar Granums kunstpris skal deles ut hvert år til en ung kunstner som arbeider i Norge.