Fargerike fantasidyr for Barnas Verdensdager 2018

29. oktober 2018

Barnas Verdensdager
Studenter og veileder Tito Frey i skulptursalen på Einar Granum Kunstfagskole. Foto: Eva Løveid Mølster (2018)

Her lærer studentene å tenke stort og å bruke enkle materialer, forteller billedkunstner Tito Frey. Einar Granum Kunstfagskole har samarbeidet med Barnas Verdensdager (BVD) i fem år og Frey har undervist og veiledet granumstudenter gjennom alle de fem prosjektperiodene.

- Studentene jobber under tidspress og får erfare hva det vil si å jobbe oppdragsbasert. De må samarbeide og jeg ser at de koser seg! sier Tito.

FANTASIDYR OG REGNBUELIANER

I år har en gruppe førsteårsstudenter fått i oppdrag å lage et tre som strekker seg fra nederst i bygget på Interkulturelt Museum og helt opp i den store salen i tredje etasje.

- Vi lager fantasidyr og bruker mange farger for å invitere barna inn i en verden de kan få fantasere seg videre inn i, forteller studentene. De gleder seg til å se hvordan treet med alle dyra, lianene og puffeduskene kommer til å fungere når alle besøkende kommer under BVD-dagene 3. og 4. november.

BARNAS EGEN FESTIVAL UNDER OSLO WORLD

Barnas verdensdager (BVD) er en familiefestival og ble arrangert for aller første gang i Oslo i forbindelse med Oslo World (den gang Verden i Norden) i 1998. Barnas egen festival i festivalen har blitt arrangert årlig som en integrert del av Oslo World helt siden starten. I løpet av disse 20 årene har BVD vokst ut av Oslo og blitt til et landsdekkende nettverk av lokale arrangører. I 2018 arrangeres BVD på 16 steder i Norge. (Kilde: BVDs hjemmeside bvdoslo.no)

Bildet viser (f.v.) Miriam Esmeralda Hald, Agnes Grønbæk Vikøren, Tito Frey, Sebastian Ingvaldsen Thorsen, Kristine Ingvaldsen, Emilie Swensen, Thea Marie Snekkerbakken Westrum og Anniken Maria Blakstvedt Willmann på verkstedet til Einar Granum Kunstfagskole.

AKTUELLE LINKER:

Barnas Verdensdager på Interkulturelt Museum: oslomuseum.no/aktivitet/barnas-verdensdager-oslo-2
Barnas Verdensdager på Facebook: facebook.com/barnasverdensdageroslo
Oslo World på Facebook: facebook.com/osloworld