Granumstudent deltar i Høstutstillingen 2023

10. oktober 2023

2023 10 Sak Om Ronja 01
Stillbilde fra Ronja Krokstrand Gravklev: "Høyere enn himmelen" 2023. Fra saken "Granumstudent deltar i Høstutstillingen 2023".

EmmFørsteårsstudent Ronja Krokstrand Gravklev har opplevd det mange kunstnere drømmer om; å få vist verket sitt på Høstutstillingen.

Statens høstutstilling blir holdt årlig på Kunstnernes hus. Årets utstilling er den 136. i rekken. Alle kunstnere kan søke, og verkene blir plukket ut av en kunstnerjury. I år var det 2695 søkere og Ronja var en av de 68 som kom gjennom nåløyet. Ronjas bidrag er videoen «Høyere enn himmelen». I videoen kombinerer Ronja barndomsklipp, nye innspillinger og tekst. Hun takler tematikker om barndom, familie og selvmord i videoen.

Granumstudent Ronja Krokstrand Gravklev. Foto: Emma Poppe

Navn: Ronja Krokstrand Gravklev
Utdannelse: Oslo Fotokunstskole (2022-23), Einar Granum Kunstfagskole (2023- )
Mer om Ronja: @ronjagravklev og ronjagravklev.cargo.site
Intervjuet med Ronja er skrevet av granumstudent Hedda Kathrine Hafseld.

Når fikk du vite at du kom inn på Høstutstillingen?

Det var i våres. Jeg søkte i mars og så fikk jeg vite at jeg hadde kommet inn et par måneder senere. Jeg fikk først en mail hvor de viste interesse og spurte om alle som er med i videoen godkjenner at det den vises. Da fikk jeg en mistanke om at jeg kanskje ble med. Og så fikk jeg en mail som bekreftet at jeg var kommet med. Det er veldig stort å være med, men jeg føler ikke livet er så annerledes enn før. Kunstnere som følger meg på Instagram og sosiale medier har tatt kontakt, og i tillegg har folk som har sett videoen kontaktet meg og sagt at de liker den.

Filmen takler personlige temaer, hvordan var det å vise det frem?

Jeg har blitt litt vant til å jobbe selvbiografisk både for å bearbeide egne følelser og for å forstå meg selv. Jeg har gått på Oslo Fotokunstskole der jeg jobbet veldig selvbiografisk og diskutert mye av mine egne erfaringer, følelser og opplevelser. Derfor har jeg snakka veldig mye om temaet og om familien min. På den måten har jeg blitt vant til å vise frem personlige temaer. Det har blitt veldig vanlig for meg å jobbe sånn. Men så skjønner jeg, når folk ser videoen, at de tenker at det er veldig personlig. Filmen er basert på filmkasetter jeg har fra min barndom. Jeg opplever derfor at klippa jeg har er veldig unike. Video ble den beste måten å vise temaene frem på. Filmen var egentlig ett video-prosjekt til Oslo Fotokunstskole. Jeg hadde jobbet med tematikken lenge, og begynt å jobbe med teksten. Deretter arbeidet jeg med videomaterialet, i tillegg til å filme litt nytt hjemmefra. Dette er den første videoen jeg har laget.

Hvorfor valgte du å gå her på Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg har lyst til å lære meg å tegne. Da jeg gikk på Oslo Fotokunstskole tok jeg egentlig aldri så mange bilder. Læreren jeg hadde, tulla med at jeg egentlig ikke hadde lyst til å bli fotograf. Video-prosjektet var ett av siste prosjektene vi hadde. Og det var først da jeg skjønte at jeg liker å lage film. På det tidspunktet var det for sent å søke noe videre innen film. Dessuten var jeg usikker på om det bare var film jeg ønsker å studere. Jeg vurderer å søke videre på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) der jeg kan jobbe med både billedkunst, video og tegning. Jeg liker aller best å uttrykke meg gjennom tegning, tekst og video. I «Høyere enn himmelen» har jeg kombinert tekst og video. Tidligere har jeg laget en bok med tegning, foto og tekst. Denne var også selvbiografisk.

Du jobber mye tematisk ut i fra deg selv…

Ja det stemmer. Hovedsakelig gjør jeg dette for å bearbeide mine egne følelser og forstå meg selv. Det gir meg også mye at folk kan få noe ut av kunsten min, om det er å relatere den til seg selv eller bare forstå ting bedre. Jeg ville ikke at videoen skulle være en sånn «stakkars meg»-, «dette har jeg gått gjennom»-, og «hør min historie»-greie. Det er den ikke ment som. Og jeg har fått høre at den heller ikke blir oppfattet sånn. Det jeg får høre, og det som er målet med verket, er at det skal være relaterbart, selv om det kan være veldig vanskelig å relatere seg til selvmord.

*

Har du ikke fått med deg Høstutstillingen ennå? Den anbefales et besøk. Utstillingen er åpen frem til 15. oktober. Nettsiden Periskop.no (periskop.no) omtaler videoen til Ronja som «utstillingens beste verk». Ikke gå glipp av den!

Stillbilde fra Ronja Krokstad Gravklev: "Høyere enn himmelen" (2023)
Visning på Kunstnernes Hus av Ronja Krokstad Gravklev: "Høyere enn himmelen" (2023)
Ronja 02
Stillbilde fra Ronja Krokstad Gravklev: "Høyere enn himmelen" (2023)