Holder kunstkurs for ungdom på Furuset

26. april 2019

Julius og Kim Andreas
Studentene Julius Karoubi (t.v.) og Kim Andreas Roland Berger i Malersalen. Foto: Eva Løveid Mølster

Andreårsstudentene Julius Karoubi og Kim Andreas Roland Berger holder kunstkurs for ungdom på Furuset bibliotek og aktivitetshus denne våren. – Vi vil vise ungdommene en fargerik og fri verden som bryter ned sperrer, forteller de.

Vil vise ungdommene en annen verden

Julius Karoubi og Kim Andreas Berger studerer andreåret ved Einar Granum Kunstfagskole. Begge har valgt fordypning i maleri dette siste året ved Granum og bruker kunnskapene sine blant annet til å lære ungdommer på Furuset å male på stort lerret.

- Vi vil vise ungdommene en ny verden som er fargerik og fri, som åpner opp for muligheter og bryter ned sperrer, sier de.

Julius og Kim Andreas forteller at ungdommene de møter på kurset allerede er interesserte i faget på en eller annen måte.

- Ungdommene tegner allerede på egenhånd og har utviklet en egen stil. Vi viser dem hvordan de kan videreutvikle stilen sin. De kan være redde for å gjøre feil, men det er ikke noe som er feil, sier Julius.

- De jobber gjerne smått, beskjedent. Vi vil at de skal strekke seg ut og jobbe større, for å oppleve at det går an å utvikle seg. Vi vil få dem ut av skallet, få dem til å tørre, sier Kim Andreas.

Gøy å jobbe sammen

Kim Andreas og Julius har samarbeidet før, med et kunstverksted for unge på Haugerud frivilligsentral. Dette var også i regi av skolen og i samarbeid med frivilligsentralen. Den gang som nå, får de veiledning av faglærer ved Einar Granum Kunstfagskole, Julie Arntzen.

- Det er så fint å jobbe sammen, sier Kim Andreas. – Det er med på å fjerne sperrer for oss selv. Når du selv blir tom, så er den andre der og fyller på batteriet for deg, sier Julius.

Vågale, fargerike og dristige

Nesteren Hasani er fagleder for frivilligheten på Furuset bibliotek og aktivitetshus og tok kontakt med Einar Granum Kunstfagskole for å få til et samarbeid om kunstkurset tidligere i vinter.

Hun forteller at hun har jobbet som prosjektleder med Julius og Kim Andreas tidligere og beskriver dem som vågale, fargerike og dristige i sitt kunstneriske arbeid. - De har et engasjement for å legge til rette for at ungdom kan utrykke seg. Den kombinasjonen bidrar til å spre gode kunstopplevelser, sier Hasani.

Felles møtepunkt for nysgjerrighet og kreativitet

- Kunst kan være et felles møtepunkt der bakgrunn ikke betyr noe og der det handler om å skape og være kreativ uten barrierer, sier fagleder Nesteren Hasani. - Einar Granum Kunstfagskole har utmerket seg på mange fronter. Skolen engasjerer unge mennesker til å drive med kunst, og de har utrolige flinke lærere som er kunstnere selv, sier hun.

Hasani håper kunstkurset vil pirre nysgjerrigheten til å skape og være kreativ, for de unge på Furuset og bydel Alna.

Kunstkurset på Facebook: Kunstkurs for ungdom
Hjemmesiden til Julius Karoubi: juliuskaroubi.com
Kim Andreas Roland Berger på OsloNowhere: Kim Andreas Roland Berger – Statens Kunstutstilling, Høstutstillingen
Hjemmesiden til Furuset bibliotek og aktivitetshus: fubiak.no