Koronatid på Granum: Ylva Valde

22. april 2020

Student Ylva Valde  Foto Kunzt No
Student Ylva Valde. Foto: kunzt.no

Det er utfordrende tider – koronatider. Store, lyse klasserom er erstattet med trange studenthybler, individuell veiledning foran studentenes arbeider er erstattet med zoom-møter, telefonprat og e-postutvekslinger. Tilgang på materialer og verksteder er erstattet med gavekort og nett-bestillinger. Skolehverdagen for kunstfagstudenter og -ansatte er brått blitt noe annerledes, noe nytt. Hvordan takler de egentlig koronatiden på Granum?

Navn: Ylva Valde
Studerer: Andreåret ved Einar Granum Kunstfagskole, fordypning i maleri
Nettside: ylvavalde.com

Fredag 13. mars stengte Einar Granum Kunstfagskole lokalene for å bidra til arbeidet med å styrke beredskapen mot koronaviruset (Covid-19). All undervisning og veiledning gikk brått over til å bli digital. Skolen følger myndighetenes anmodninger og holder fremdeles stengt.

Hva jobber du med nå?

Nå jobber jeg med hjemmesiden min og hovedprosjektet litt om hverandre. Det er lettere å gjøre flere ting på en gang og vimse litt når man jobber hjemmefra og ikke forholder seg til noe annet i løpet av en arbeidsdag.

Hvordan har koronatiden påvirket studiearbeidet ditt?

Koronatiden har påvirket studiearbeidet mitt til en viss grad. Jeg har ikke fått innspill fra medstudentene på samme måte som før, og jeg jobber litt treigere, men utover det så går det greit. Stegene i fremgangen er bare litt mindre enn før.

Ser du muligheter nå som du ikke så før skolen stengte?

At det faktisk er mulig med hjemmeatelier i stua! Det trodde jeg faktisk ikke før, men nå må jeg jo og ser at det går heeelt fint!!

Hva mener du vi kan lære av denne krisen?

Vi lærer at nettundervisning er vel så bra, kanskje vi får flere studier rundt i landet hvor det blir mulig å studere på avstand? Vi lærer hvor viktig det er å backe hverandre, heie på hverandre, skryte av hverandre og prate sammen. At vi er flokkdyr som er avhengige av nærkontakt (det har i alle fall jeg lært om meg selv...).