Kunsten å lage en festival

23. april 2019

Festivalgruppa 2019

Hver vår inviterer studentene våre til festival i skolens lokaler. Med årene har Granumfestivalen utviklet seg til et heldagsarrangement med utstilling, kafé og workshop i tillegg til selve musikken. Årets festivalsjef, Gina Mastrianni, forteller at festivalkomiteen har møttes to ganger i uka den siste tiden for å forberede innspurten. Nå gleder de seg til å presentere festivalen for publikum lørdag 27. april.

Det nærmer seg festival, Gina. Hvordan går det?

- Planleggingen går bra! Påskeferien kom som bestilt og det var godt med litt hvile, men nå er vi i gang igjen for fullt. Vi har bygget videre på erfaringene med organisering og planlegging fra studentenes arbeidet med festivalen i fjor.

På bildet ser du årets festivalgruppe. Bakerste rad fra venstre: Karin Vestby, Solveig Synnes, Gina Mastrianni,
Matilde Wedzicha, Thea Tuset og Trine Truchs Erga. Midterste rad fra venstre: Camilla Marie Lium, Kristina Aakre, Karla Bring Uddén, Ingunn Mosand og Christine Tjore Lervåg. Og liggende foran: Håkon Berg Dybvik.

Hvilke band spiller i år? Og hvordan har dere fått tak i dem?

- I år har vi fem band og utøvere og to DJ-er: Nedja, Bangbangwatergun, Xsektmedlem, Marbles, Tinnitusekpressen, Trym + Nusi og Slangejente. Sammen med Karla Bring Uddén er jeg ansvarlig for kurateringen av lokale musikere. Målet vårt har vært å få til en sammensetning for ethvert øre.

Hva annet står på programmet? Fortell litt om hvordan dere har jobbet.

- I tillegg til livemusikk består Granumfestivalen av gratis kroki, salgsutstilling med inntekt til Naturvernforbundet og gratis kaffe og bakervarer. I år er vi stolte av å kunne tilby en katalog over alle studentarbeidene i salgsutstillingen.

Gina og festivalkomiteen har jobbet i ulike fokusgrupper: administrasjon, økonomi, dekor, kuratering, mat og booking. I tillegg til komiteen er det en lang rekke studenter som jobber som frivillige før, under og etter festivalen.

Granumfestivalen på Facebook: Granumfestivalen 2019