“Jeg tror ikke jeg kunne malt på måten jeg gjør i dag uten Granum”

12. desember 2023

2023 1212 Lidiya
Tidligere granumstudent Lidiya Solomon. Foto: UngInfo

Lidiya Solomon er tidligere student ved Einar Granum Kunstfagskole (Granum). Nå studerer hun på Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO). I høst var hun den første til å vinne UngInfos kunstpris som ble gitt ut i ett samarbeid med Kunsthall Oslo.

Kunsthall Oslo arrangerer årlig sommerutstilling for kunstnere mellom 15 og 25 år. Blant de utstilte verkene blir ett valgt ut av Unginfo. Vinneren får stille ut verket sitt på Unginfo sitt senter og mottar i tillegg kr. 8000 i premie. Lidiya forteller om sitt forhold til kunst, inspirasjon og om Granum-tiden.

Lidiya på Instagram: @youth_is_happy

Hvorfor begynte du med kunst?

“Det er vanskelig å si akkurat når og hvor jeg begynte med kunst, og hvorfor. Det var kanskje fordi jeg hadde mer tålmodighet for kunst, og ikke så mye tålmodighet for andre ting. Jeg kan jobbe mange timer med kunst uten å stoppe, men det kan jeg ikke med andre ting. Kanskje derfor, den der tålmodigheten.”

Lidiya begynte med kunst da hun var rundt 15 år. Fosterforeldrene spilte musikk som hobby. Av dem fikk Lidiya tegne-, sy- og maleutstyr.

“Jeg begynte å male. På videregående gikk jeg på studiespesialiserende med formgivning. Det hjalp veldig å prøve alt og se om jeg likte det.”

Har du noen kunstnere som inspirerer deg?

“En vestafrikansk filmressigør, Ousmane Sembène. En film jeg ble veldig inspirert av er Black Girl. Det er den vakreste filmen jeg noen gang har sett. Hver enkelt scene er som ett maleri. Jeg blir veldig inspirert av film.”

Tar du mye inspirasjon fra livet ditt?

Ja, jeg tar mye videoer av venner og folk jeg kjenner. Jeg filmer de mens de gjør vanlige ting og så tar jeg screenshot. Hvis man tar bilde av folk blir det ofte stivt.”

Lerretene til Lidiya er laget av ulike treplater som hun monterer sammen. Dette begynte hun med på Granum.

“En dag begynte jeg å sette sammen plater, og jeg likte hvordan det skapte dybde”.

Hvorfor Granum?

“Jeg søkte feil og skulle egentlig søke på KHiO. Jeg hadde aldri hørt om Granum før, men jeg kom inn. I utgangspunktet tenkte jeg kun å gå ett år og se om jeg liker det, men wow! Jeg må si; før Granum kunne jeg ikke ha malt på den måten jeg maler på nå. Jeg kunne ikke se kunst som jeg ser på det nå. Jeg fikk det grunnleggende, jeg fikk sette ord på kunsten, perspektiv og farger.”

Tips?

“Hvis du vil bli kunster og hvis du vil gå på KHiO, trenger du det grunnleggende, som språk. Her (på KHiO) er det jo veldig selvstendig. Det er ingen som viser deg hva du skal gjøre. Du må kunne være din egen sjef. Hvis jeg ikke hadde gått på Granum så tror jeg ikke at jeg hadde fått ett sånt grunnlag. Jeg tror ett solid grunnlag er det Granum har gitt meg. Til og med nå, siden det er så selvstendig, er jeg sånn hva skal jeg gjøre. Så tenk hvis jeg ikke hadde gått på en førskole, det hadde vært mye værre.”

Hva er planen videre?

“Det er ett godt spørsmål. Jeg vil også bli lærer, jeg vet ikke, jeg føler det i hjertet. Også vil jeg være kunstner Og kanskje gå master og.”

Lidiya Solomon
Nyere arbeid (2023) av tidligere student Lidiya Solomon.

Tekst: Hedda Hafseld