Med fokus på det skeive

03. desember 2021

2021-Eva-Hansen-Sjøvold-1
Kulturminister Anette Trettebergstuen sammen med Blikkåpner-kuratorene foran Eva Hansen Sjøvolds "Marte".

"Marte" er et av Eva Hansen Sjøvolds mest personlige bilder. De er andreårsstudent ved Einar Granum Kunstfagskole, og deltok denne høsten i utstillingen "Jeg teller til hundre", en utstilling av Blikkåpner Oslo.

Granumstudent Eva Hansen Sjøvold har malt en av sine nære venner og gitt bildet navnet til vennen sin - altså "Marte". Bildet er 220 cm høyt og hang utstilt på Mellomstasjonen (Nasjonalmuseet) da kulturministeren kom på besøk.

Handler om egen mangel på forståelse

- Jeg valgte å male Marte fordi hun har et veldig androgynt uttrykk og jeg tenkte den tvetydigheten kunne være veldig interessant å formidle, forteller Eva. De har forsøkt å sette opp en form for narrativ i bildet, der betrakteren skal interagere med subjektet. - Hele dette bildet handler om min egen mangel på forståelse og min forvirring, og jeg har virkelig forsøkt å legge inn så mye av de følelsene jeg klarte mens jeg malte.

Eva forteller at de fokuserer generelt mye på det skeive i bildene deres, og at de ofte har lyst å bryte noen heteronormative barrierer. - Nesten alle som ser dette bildet refererer til Marte som “han”, og når jeg retter på dem ser de bildet på nytt fra en helt annen vinkling, dette synes jeg er veldig gøy.

Jeg teller til hundre

Eva Hansen Sjøvold var en av nitten unge kunstnere som deltok i utstillingen "Jeg teller til hundre", kuratert av ni Blikkåpnere i alderen seksten til nitten år og to mentorer. Utstillingen ble vist på Astrup Fearnley Museet, Mellomstasjonen (Nasjonalmuseet) og Kunstnernes Hus

- Det har vært veldig interessant å samarbeide med kuratorene, det var ekstremt gøy å se bildet mitt bli hengt opp på den måten og behandlet som ekte kunst, det har gitt meg et helt nytt perspektiv på egen verdi i det arbeidet jeg gjør, det har gitt meg en selvtillit og sikkerhet i arbeidet mitt jeg ikke hadde før.

- Det var også en unik mulighet til å virkelig få høre hvordan mennesker som ikke kjenner meg og de tingene jeg fokuserer på, leser maleriet mitt. Jeg fikk så mange fine tilbakemeldinger og er så takknemlig for at jeg fikk muligheten til å stille ut.

2021 EHS
"Marte" av granumstudent Eva Hansen Sjøvold (2021)

---

Eva Hansen Sjøvold (@eva_h_sjoevold)

Eva Hansen Sjøvold | Galleri VEKTA

---

"Jeg teller til hundre" — Kunstnernes Hus, Astrup Fearnley Museet, Mellomstasjonen, 5.-7- november 2021.

En utstilling kuratert av ni Blikkåpnere i alderen 16 til 19 år og to mentorer, med program på Astrup Fearnley Museet, Mellomstasjonen (Nasjonalmuseet) og Kunstnernes Hus. Utstillingen viser verk av 16 enkeltkunstnere og et prosjekt med tre deltakere, alle utvalgt gjennom anonym juryering og laget av kunstnere mellom 15 og 25 år. Kuratorgruppen har reflektert mye over tematikk, hva de assosierer med ungdom og hva det vil si å være ung i dag. Svarene på dette er mangfoldige og mange, like mange som det finnes ungdom. Dette mangfoldet har kuratorene forsøkt å speile i verks-utvalget i utstillingen.