Nikolai Torgersen: Jeg søkte Granum fordi jeg ville skape selv

23. august 2022

Nikolai Torgersen Kunstdykk
Tidligere student Nikolai Torgersen under "Kunstdykk på Granum" mai 2022.

Tidligere student Nikolai Torgersen åpner sin første store solo-utstilling på Galleri Fineart i Oslo denne høsten. Han gjestet "Kunstdykk på Granum" i mai: - Jeg søkte Granum fordi jeg ville skape selv.

Billedkunstner Nikolai Torgersen er utdannet ved Einar Granum Kunstfagskole og jobber med ulike medier som maleri, tegning, video, installasjon, skulptur, performance og tekst. Han mener selv at de er forskjellige verktøy man kan bruke for å konkretisere ideer man har. For ham er det viktig å kunne formidle sine egne historier om det lille og det store i hverdagslivet. Det er altså ikke noe skille mellom kunst og liv, men det dreier seg om å fange livet. Torgersen anser verkene sine som selvportretter.

ALDER: 32
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2010-2012)
YRKE: Billedkunstner
NETTSIDE: nikolaitorgersen.no (klikk på lenken)
AKTUELL MED: Nikolai Torgersen | 96 notes on how scaring a little boy can make him abandon reality (for ever) | 25.08 – 11.09 | Fineart.no (klikk på lenken)

--

Se kunstdykket med Nikolai her:

--

Sjekk ut programmet for Kunstdykk på Granum denne høsten: Kunstdykk på Granum høst 2022 (klikk på lenken)

Les mer om studiet i visuell kunst ved Einar Granum Kunstfagskole her: Studier (klikk på lenken)

--

I 2012, mens han fremdeles var student ved Einar Granum Kunstfagskole, ble Torgersen valgt ut som den yngste siden 1970, til å stille ut på Høstutstillingen. Året etter lagde han platecoveret og to filmer i tilknytning Big Bangs «The Oslo Bowl». Torgersen stilte ut ved flere visningssteder, både solo og kollektivutstillinger, i årene 2017 til og med 2020. Men det var først i 2020 at han på riktig fikk sitt gjennombrudd.

I 2021 ble Nikolai nominert og gikk av som vinner av Subjektprisen i kategorien ‘Årets kunstner’. I slutten av mars i år stiller Torgersen ut i Bergen i forbindelse med lanseringen av Sondre Lerches nye album «Avartars of Love» hvor han har jobbet med diverse. I tillegg solgte han vekk rubbel og bit av hele seks utstillinger, som sier noe om at han blir trykket til sitt bryst av mange.