Veien videre: Even Mehl Amundsen

24. februar 2020

Even
Tidligere student Even Mehl Amundsen. Foto: privat

Tidligere student Even Mehl Amundsen er illustratør og konseptdesigner. - Jobb konsentrert og husk at frustrasjon er beviset på at du er på rett vei, er hans råd.

Alder: 31
Utdannelse: Einar Granum Kunstfagskole (2007-2009)
Yrke: Illustratør og konseptdesigner
Nettside: artstation.com/mischeviouslittleelf

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Da jeg var ferdig på videregående var valget mellom førstegangstjeneste, søke meg inn på sivilingeniørstudium eller å se om man kunne gjøre noe ut av disse tegnegreiene. Jeg hadde gått tegning form og farge, og hadde nylig både lært om photoshop og et yrke som het konseptdesigner, det å tegne for videospill og filmer. Av de jeg kjente som kunne noe om det, sa de fleste at videre kunststudier var en god idé, og at Granum var stedet å dra til i Oslo. Jeg fikk sendt inn søknaden min helt på tampen, og kom inn på førsteåret.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Mitt beste minne fra Granum var enten den første timen med kunsthistorie med Pierre, det var helt fabelaktig å ha en lærer som kunne gi så mye god informasjon og kontekst for alt han snakket om, som kunne få det til å ikke bare være viktig, men dypt interresant. Den andre kandidaten for beste minne var å bli gitt den gamle ruinen som i dag er Mathallen på Vulkan, å lage Egon Schiele-inspirert graffiti.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Fokus på egenlæring, at du bare får den moroa du lage selv. Det å jobbe som frilnaksillustratør gjør at du må ta mye initiativ, og det hjelper å ha fått den læringen ganske tidlig. Ideen om at man kan lære fra alt mulig, er også viktig.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Lær å nyte prosessen. Det at man aldri kommer til å bli ferdig med å lære, betyr at man må lære seg å elske det. Så jobb konsentrert, jobb med spesifikke, veldefinerte mål i sinnet og husk at frustrasjon er beviset på at du er på rett vei. Er det ikke vanskelig ville alle drevet med det.