Veien videre: Gjertrud Steinsvåg

08. mars 2019

Gjertrud Steinsvåg  Foto Wil Lee-Wright
Tidligere student Gjertrud Steinsvåg. Foto: Wil Lee-Wright

Tidligere student Gjertrud Steinisvåg er kurator og ansatt som programkoordinator ved Kunsthøgskolen i Oslo. - Har du et prosjekt du drømmer om å kuratere, så sett i gang, råder hun.

ALDER: 40
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (1999-2001), Kunsthøgskolen i Oslo og Kunst- og designhøgskolen i Bergen
YRKE: Kurator

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

- Jeg hadde en ungdomstid med håndball, trening og skole. På ettermiddagene og kveldene slappet jeg av og koblet ut med tegning. Jeg var nysgjerrig på hva dette med tegning var og kunne være for meg, og leita etter skoler som så ut til å nettopp svare på dette behovet.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

- Det er mange! Granum var stedet der jeg lærte mer om den håndverksmessige tegningen, og det var selvsagt stedet der jeg ble kjent med kunsten, og hvordan den ble en viktig måte å kommunisere på. Jeg tror likevel at jeg vil si de beste minnene henger sammen med relasjonene og samtalene; lærerne som snakket og spurte og veiledet og kommenterte, og ikke minst medstudenter som ble mine aller beste kollegaer og venner, og mange av dem er det den dag i dag.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

- Det jeg allerede har nevnt kan oppsummeres slik: gjennom tegning og relasjoner ble jeg kjent med kunsten som en måte å tenke på, og en måte se verden på. Det var et helt sentralt utgangspunkt for meg da jeg gikk videre på kunstutdannelse, senere kuratorutdannelse, og i alt det jeg holder på med i min praksis.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å bli kurator?

- Hvis du har prosjekter du har lyst å kuratere: gå på! Kontakt kunstnere, kontakt visningssteder, finn steder der du har lyst å gjøre et prosjekt, og stå på for å gjennomføre de prosjektene du tenker på. Sjekk gjerne opp kuratorstudier, og se hva som kan passe for deg. Jeg har selv tatt kuratorstudiet i Bergen (i dag del av Universitet i Bergen), og for meg var den utdannelsen og medstudenter avgjørende da jeg som kunstner valgte å bli kurator.