Veien videre: Ingunn Birkeland

05. november 2019

Ingunn Birkeland
Klesdesigner og tidligere granumstudent Ingunn Birkeland. Foto: IBO

Tidligere student Ingunn Birkeland er klesdesigner og grunnlegger av merket IBO (INGUNN BIRKELAND OSLO). - Finn en balanse mellom det å utforske mye og samtidig ha fokus, er hennes råd.

UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (1999-2000), Statens håndverks- og kunstindustriskole (2000-2005)
YRKE: Klesdesigner
NETTSIDE: ingunnbirkeland.no

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg søkte flere skoler for å lære å tegne, men det var Granum jeg kom inn på. I ettertid har jeg vært veldig glad for at det var nettopp der jeg gikk, for det var fokus på teknikk og det var det jeg trengte. Min plan var å gå på Granum for å bli god nok til å kunne gjennomføre opptaksprøvene til Kunst- og håndverkskolen (nå KHiO).

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Vennene jeg fikk. Vi er fortsatt en gjeng som møtes jevnlig og følger hverandre i livet. Utover det sosiale var det etter endt videregående befriende å få konsentrere seg fulltid om et fag jeg interesserte meg for. Jeg jobbet mye det året, og lærte masse.

Mitt verste minne – som viste seg å bli godt – er fra første skoledag. Vi fikk utdelt et ark og måtte tegne en dør på ti minutter. Så skulle vi henge tegningene på veggen i klasserommet. Læreren gikk igjennom tegningene én etter én. Jeg hadde fått fullstendig jernteppe og tegnet en enkel strek-dør. Jeg følte meg totalt avslørt, og ønsket at det skulle åpne seg en luke i gulvet jeg kunne falle ned i for å aldri komme tilbake. Jeg tenkte virkelig at jeg ikke ville komme tilbake på skolen dagen etter! Medstudentene mine hadde tegnet fantasifulle dører med masse fine teknikker – det hele var som et mareritt. Læreren startet å gi tilbakemeldinger. Da han kom til min tegning sa han: «Her er det en som har laget perspektiv bare ved hjelp av streker.» Så gikk han videre til neste tegning. Jeg ble så lettet - jeg fikk en konstruktiv tilbakemelding, ikke kritikk av mine manglende tegnekunnskaper. Etter den dagen var jeg ikke lenger redd for å vise fram noe jeg hadde laget, og jeg kunne konsentrere meg om å lære i stedet for å prestere. Læreren var Stein Koksvik, og jeg er evig takknemlig for denne erfaringen!

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Tegnekunnskaper har kommet godt med som designer, men i arbeidet med klær jobber jeg også mye direkte på byste, så det å modellere i leire var vel så viktig for meg å lære.

Jeg husker jeg modellerte en fot på Granum. Mange år senere designet jeg egne sko på en fabrikk i Spania, og jeg tror erfaringen fra modelleringen - og undervisningen i anatomi - kom godt med for å kunne lage komfortable sko i tillegg til at de skulle ha god design.

Fargelære har jeg også hatt stor glede av, noe som gjenspeiles i alt jeg skaper og designer.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Prøv ut ideene, ikke vent på at andre skal hjelpe eller dra lasset. Ta initiativ og styring, på den måten lærer man mest. Jobb så mye dere orker, men husk at det finnes et liv utenfor studier og jobb. Finn en balanse mellom det å utforske mye og samtidig ha fokus. Lær av hverandre og del erfaringer, men vær samtidig ydmyke for andres arbeider, ideer, fag og kompetanse. Mye er mulig, bare sett i gang!