Veien videre: Katarina Caspersen

09. desember 2019

Katarina Caspersen
Tidligere student Katarina Caspersen. Foto: Lucas Leonardo Ibanez-Fæhn

Tidligere student Katarina Caspersen jobber som frilanser innen scenografi, grafisk design og illustrasjon. Hun husker sene kvelder på Granum der hun tegnet så mye akt sammen med studievennene sine at de måtte kjøpte nye tegneblokker minst en gang i uka.

ALDER: 27
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2011-13), Kunsthøgskolen i Oslo (bachelor 2013-16, master 2016-18)
YRKE: Frilanser innen scenografi, grafisk design og illustrasjon
NETTSIDE: katarina-caspersen.com

HVORFOR VALGTE DU EINAR GRANUM KUNSTFAGSKOLE?

Lenge trodde jeg det var grafiker jeg ville bli. Jeg var 19 år da jeg begynte på Granum og akkurat uteksaminert fra Oslo By Steinerskole som har et veldig flott grafikkverksted. Jeg søkte meg inn på Kunsthøgskolen i Oslo samme året, men kom (heldigvis) ikke inn. Jeg gikk to år på Granum og valgte skolen fordi jeg kjente andre som hadde gått der. De kunne fortelle meg at her får man fordypet seg i det tekniske innen tegning og maleri, samtidig som du får et sted til å fokusere og å prøve ut mye forskjellig.

HVA ER DINE BESTE MINNER FRA STUDIETIDEN PÅ GRANUM?

Tiden på Granum har vært utrolig viktig for meg - både det rent faglige og vennskapene jeg har fått her. Det er noe sterkt med å finne ut av hva man er interessert i sammen med andre og dele ønsker og mål om tiden som vil komme etter Granum.

Hvis jeg skal plukke ut noen konkrete minner må det være studieturene til Stockholm og Berlin, alle morgenene og kveldene sammen med klassekameratene Marthe Strand Mourier, Ingeborg Paulsrud og Anne Torstensen der vi tegnet så mye akt at vi måtte kjøpte nye tegneblokker minst en gang i uka. Jeg tenker også på den gangen lærer Julie Arntzen kappet av korken på en champagne med en sabel etter å ha sunget en russisk visesang. Det må jeg si var litt magisk!

HVA HAR DU HATT MEST BRUK FOR AV DET DU LÆRTE UNDER STUDIETIDEN?

All akttegningen har helt klart vært veldig viktig for meg som illustratør. Men like viktig har gjennomgangene etter hvert kurs vært da vi måtte fortelle om det vi har jobbet med foran alle i klassen. Dette har gitt meg et bedre språk for å presentere ideer og ferdige arbeider for samarbeidspartnere i senere tid.

Granum har også lært meg hvor befriende det er å begynne på nytt med noe, og å kaste arbeider. Jeg takker for det jeg har lært av det som skrotes og prøver på nytt!

HVA ER DITT TIPS TIL GRANUM-STUDENTER SOM VURDERER Å JOBBE VIDERE MED KUNST?

Ikke vær redd for å være interessert i flere ting. Ofte kan ferdigheter kombineres. Lytt til magefølelsen din og prøv ut det den foreslår. Det er gjennom å oppsøke situasjoner og miljøer jeg har lært mest. Da jeg var usikker på om det var Kunstakademiet eller Kunsthøgskolens linje grafisk design og illustrasjon jeg ønsket å komme inn på, jobbet jeg noen måneder gratis for et kunstgalleri. Det ga meg et innblikk i kunstverdenen, som hjalp meg å ta riktig beslutning.