Veien videre: Kenneth Blom

25. februar 2019

Kenneth Blom
Tidligere student Kenneth Blom.

Tidligere student Kenneth Blom lever av å male. I 2007 var han første samtidskunstner med separatutstilling i auksjonshuset Sotheby’s. - Aldri sammenlign deg med andre, er hans råd.

ALDER: 51 år
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (1986-1988) og kunstakademiene i Oslo og Düsseldorf
YRKE: Maler
HJEMMESIDE: www.kennethblom.com

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

På videregående var jeg totalt umotivert og endte med å stryke i flere fag og hadde masse fravær. På kveldene satt venner og jeg og tegnet utover nettene. Etter videregående ville jeg søke kunstskole og fant ut at Granum virket som den strengeste og mest seriøse skolen. Det tiltrakk meg. Jeg hadde en idé om at kunstneryrket var hardt og at mest mulig akademisk kunnskap var en fordel.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Jeg var så heldig å ha Einar Granum som lærer. Han var rå. Direkte. Krevende. Kunne skremme livet av oss. I ettertid har jeg tenkt at han ville vi skulle vite hva man risikerte ved å velge kunstneryrket. Han lærte meg masse! Stadig dukker det opp ting han har sagt, når jeg står på atelieret og jobber.

Hva har du hatt mest bruk for som kunstner av det du lærte under studietiden?

Selvdisiplin. Ingen forventer noe av deg. Verden klarer seg fint uten kunsten man lager. Det å skape sin egen arbeidsdag og arbeide hardt og målrettet. De klassiske ting som studier, kroki og alt hvor øynene utvikler seg har vært mest til nytte.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å bli billedkunster?

Glem ordet kunst. Glem ambisjoner om å redde verden. Aldri sammenlign deg med andre. Søk en fordypelse. Ta lang utdannelse. Studer hele livet. Og om ting ikke ble som man drømte - så finnes det stor glede ved å arbeide to-tre ganger i uken med tegning og maling.

Det som dreper det kreative er bitterhet.