Veien videre: Katrine Kølleskov Bryn

12. april 2024

Katrine 01A
Tidligere student Katrine Kølleskov Bryn

Tidligere student Katrine Kølleskov Bryn har nettopp gitt ut sin første bok, "Chanta". - Jeg har hatt mye bruk for kombinasjonen av å utforske nye kunstformer og å tegne så og si konstant. Det lærte jeg på Granum, forteller hun.

.

ALDER: 30
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2012-13), Bachelor i geofag, NTNU (2013-2016), Bachelor i informatikk: programmering og systemarkitektur, Universitetet i Oslo (2017-2019)
YRKE: Programmerer hos Cappelen Damm
INSTAGRAM: @tolouse (klikk på lenken)

Kort om deg selv, Katrine. Hva drev du med på Granum? Og hva du gjør du nå?

Jeg er systemutvikler i et forlag og på fritiden lager jeg tegneserier. Min første tegneserie "Chanta" har akkurat blitt utgitt. (Se bilder fra boka nederst i saken.)

Jeg gikk ett år på Einar Granum Kunstfagskole i 2012-13 og prøvde å finne ut om en framtid i kunst var noe for meg. Jeg fokuserte litt vel mye på egne greier, og burde kanskje ha utnyttet muligheten til å utforske andre kunstformer.

Etter Granum flyttet jeg sammen med en venninne fra Granum, Camilla Dahlstrøm, til Trondheim. Vi var litt i samme båt. Vi elsket begge å lage tegneserier, men likte også realfag. Camilla har også kommet ut med sin første tegneserie "Soluna" (klikk på lenken) som hun jobbet med på Granum. Det er litt morsomt at vi begge to jobbet med hver vår tegneserie på Granum i 2012, og utga dem samtidig i 2024.

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg fikk tips om Granum da jeg var på portifoliedagen hos Kunstskolen i Bergen. Jeg tror ikke de var veldig imponert med portifolien min, haha. Jeg tok en titt på både Einar Granum og Strykejernet, men fant ut at studieopplegget til Granum virket mer substansielt.

Hva er dine beste minner fra studietiden her på Granum?

Jeg fikk to veldig gode venner mens jeg studerte ved Granum, som jeg mener gjør det bra innenfor kunstfaget. Det er inspirerende å se hva de har fått til. Ellers er det to minner som sitter ganske sterkt. Det var en kjempefin dag da vi dro til Kistefos. Et museum som fortsatt er et av mine favoritter (og som bare har blitt bedre med tiden). Vi hadde også en eller to uker dedikert til surrealisme. Det var da jeg ble introdusert for Lars Elling sin kunst. En kunstner jeg ser opp til svært mye.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Verdien av mengdetrening var noe jeg lærte under studiet. Kombinasjonen av å utforske nye kunstformer, samt tegne så og si konstant, gir god uttelling.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Jeg kom veldig sent i gang med dette, men bare ta kontakt. Ta kontakt med absolutt alle, involver deg og se etter et nettverk. Det er åpenbart, men høyst nødvendig. Du trenger ikke å kaste deg rundt og sende mail til hver eneste institusjon, du kan begynne i det små. Ta kontakt med Grafill, for eksempel, og spør dem om hvordan du kan involvere deg.

Jeg prøver også alltid å kontakte kunstnere jeg beundrer for å si at jeg liker det de lager. Ganske ofte er de bare en person med en pc, og ikke et helt profesjonelt team. Som regel svarer de ikke da, men det går bra, haha.

k1
k2