Veien videre: Kristin Günther

19. juni 2019

Tidligere student Kristin Günther
Tidligere student Kristin Günther. Foto: Eva Løveid Mølster

Tidligere student Kristin Günther er billedkunstner og jobber hovedsakelig inne video og videoinstallasjoner. Et av hennes hovedarbeider, videoinstallasjonen Hesten, vises på Kistefosmuseet. - Jeg bruker de verktøyene jeg lærte på Granum hele tiden, forteller hun.

ALDER: 57
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (1981-1982) og Kunstakademiet i Trondheim
YRKE: Kunstner
PÅ NETT: Om "Hesten"

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg var interessert i kunst og hadde hørt om at skolen ga en klassisk utdannelse innen grunnleggende prinsipper. Det ble også året jeg flyttet hjemmefra, inn til Oslo, noe som også var en stor del av opplevelsen.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Det var å få komme inn i et miljø der det var lov til å konsentrere seg så mye man ville om det man ønsker å gjøre. Og så var det alle de «rare» menneskene jeg studerte sammen med. Jeg fikk en introduksjon til hvor mange ulike karakterer det er der ute om ønsker å være kunstner.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Jeg var flink pike da jeg studerte på Granum og tenke da jeg var ferdig at nå hadde jeg lært alt jeg ikke skulle holde på med videre. Jeg brukte tiden etter til å finne min egen vei i kunstneryrket. I dag ser jeg at jeg bruker de verktøyene jeg lærte på Granum hele tiden.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å bli billedkunstner?

Tenk bredt om hva det vil si å være kunstner.

Da jeg studerte på 1980-tallet var kunstnerbegrepet mytebefengt og smalt. Synet på hva en kunstner var og skulle holde på med passet de færreste. Jeg søkte å bruke mine kunstneriske evner så mye som mulig. Jeg har jobbet i filmbransjen som produksjonsdesigner, som storyboardkunstner. Jeg har jobbet i teater og med ulike prosjekter der det har vært nødvendig å finne visuelle uttrykk. Og jeg har jobbet for firmaer som har ønsket finne en måte å markere seg på visuelt.