Veien videre: Marthe Strand Mourier

06. august 2019

Marthe Strand Mourier 2019
Tidligere student Marthe Strand Mourier. Foto: privat

Tidligere student Marthe Strand Mourier er illustratør og designer for animasjon, hvor hun utvikler blant annet bakgrunner, fargekonsepter og layout for TV og film. Skoleåret 2019-2020 skal Marthe være hovedveileder og undervise i animasjon og digital tegning ved Granum. Lær deg å stå opp tidlig, og start med jobben en halvtime før du må, er hennes råd.

ALDER: 28
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2011-13) og bachelor i Animation Production fra Art University of Bournemouth, Bournemouth, England (2013-16)
YRKE: Illustratør og designer for animasjon
HJEMMESIDE: www.mourier.no

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg valgte Granum fordi jeg hadde så mange ideer, men jeg hadde ikke kunnskapen til å formidle dem slik jeg ville. Jeg hadde et bilde i hodet av hvordan jeg ville at ting skulle se ut men klarte aldri å få det til å se sånn ut, og hadde et håp om at skolen kunne hjelpe. Det var forøvrig først når jeg kom til Granum at jeg faktisk forsto hvor mye jeg kunne lære og hvor langt man kan strekke seg for å si det man vil.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Mine beste minner fra studietiden er alle ettermiddagene etter kl. 16, da kun de travleste var igjen på skolen. Vi ble en ganske fin gjeng med både 1. og 2. års studenter som lagde tegneklubber, tegnekonkurranser, spillkvelder og gode middagspauser over mikrobølgeovn-havregrøt på skolen utenom studietiden. Det var nok da jeg fikk tid til å jobbe videre med det jeg lærte i studietiden på formiddagene, og forme det til det jeg hadde behov for.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Det mest åpenbare i min bransje er nok akt-kursene. Men jeg har i ettertid også satt like mye pris på kurset der vi tegner båter for å forstå form.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å bli tegneserieskaper?

Lær deg å stå opp tidlig, og start med jobben en halvtime før du må, før de andre møter opp! Vær strukturert og lær deg å følge tidsfrister nøye. Spis sunt, tren en gang iblant, og aldri slutt å bli med ut på fredagspils.