Veien videre: Patricia Risopatron Berg

13. november 2019

Patricia Risopatron Berg
Tidligere student Patricia Risopatron Berg. Foto: privat

Tidligere student Patricia Risopatron Berg er billedkunstner og for tiden masterstudent i medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Skoleåret 2019-2020 skal Patricia undervise i tresnitt sammen med faglærer Marianne Gihle ved Granum. - Hold sinnet åpent, og venner nære, er hennes råd.

ALDER: 24
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2014-15), Kunsthøgskolen i Oslo (bachelor 2015-18, master 2018-20)
YRKE: Billedkunstner
NETTSIDER: patriciarisopatron.com og Instagram: @p4t31c14

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg kom rett fra studiespesialisering på videregående, og ønsket en mer praktisk og visuell retning, uten at jeg hadde noe bevisst mål om hvor det skulle føre meg videre. Jeg drev og tegnet og malte for meg selv, og husker jeg tenkte at Granum virket som et sted der jeg kunne tilegne meg grunnkunnskaper jeg manglet.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Vi hadde et veldig godt miljø, mange bra folk jeg fortsatt har kontakt med. Så var det så mange brikker som falt på plass under kursene, særlig farge, akt, og perspektiv - faglige kneiker som gjorde godt å komme litt over. Hver uke gikk man liksom ut av klasserommet med et annet blikk enn uka før. Også Granumfestivalen jeg var med på å arrangere det året, en fest jeg sent vil glemme!

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Foruten det rent faglige (som har vært til stor hjelp da jeg har fortsatt med blant annet maleri, grafikk og tegning), så var gjennomgangene etter kurs utrolig nyttige. Det handler om å finne et språk, og å kunne reflektere med en viss distanse til eget arbeid - en helt nødvendig del av en kunstnerisk praksis.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Ikke nøl med å oppsøke det (eller de) du er nysgjerrig på, jobb jevnt og trutt, og bruk det nettverket du får nå; til å snakke med, tenke med, gjennomføre prosjekter med. Hold sinnet åpent, og venner nære.