Veien videre: Ruben Steinum

07. oktober 2019

Tidligere Student Ruben Steinum  Foto Jan Khur
Tidligere student Ruben Steinum. Foto: Jan Khür

Tidligere student Ruben Steinum er billedkunstner og for tiden styreleder i fagorganisasjonen Norske Billedkunstnere (NBK). Han har også vært styreleder i Unge Kunsteres Samfund (UKS) og han har vært med å starte det kunstnerdrevne, nettbaserte galleriet Atelier. Steinum forteller at han har hatt god nytte av det «strenge» undervisningsopplegget på Granum i kombinasjon med den friheten studenten får til å organisere egne prosjekter. - Det handler om å finne balansen mellom struktur og frihet når du skal organisere arbeidshverdagen som kunstner, forteller han.

ALDER: 36
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2006-2008), bachelor i billedkunst fra avdeling Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo (2008 -2011)
YRKE: Billedkunstner
NETTSIDER: IG: @roiiben og atelier.as

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Det var flere enkeltvalg og tilfeldigheter som ble vevd sammen i avgjørelsen om å starte på Granum på akkurat det tidspunktet i livet mitt. Jeg ville sikte meg inn på kunsten. Men det var ikke gitt at det skulle bli en skole med så stort fokus på tegning og maling. Jeg hadde gått på dramalinjen på videregående og tatt siviltjenesten hos Norsk filminstitutt, mens kveldene gikk med til tegning. Kunstinteressen gikk med andre ord både i retning av film og billedkunst. Men den våren jeg søkte så var det tegningen som hadde tatt over fokuset. Kombinert med at jeg ville gå på skole med en av mine bestevenner, jeg ville bo i Oslo og i tillegg så kjente jeg flere som allerede gikk på Granum - og de hadde gitt meg et avgjørende innblikk i skolen.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Det må være når jeg sammen med Ingrid Berge, Oda Egjar, Sigurd Thomassen og Nickolai Tufte startet den første Granumfestivalen - The golden dawn of a brighter tomorrow i 2008.

Det skal også nevnes at mange lange netter og påfølgende tidlige morgener preget tiden på et positiv måte.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Kombinasjonen av et rimelig «strengt» undervisningsopplegg og frihet til å selvorganisere prosjekter. Denne dobbeltheten passet meg utmerket og erfaringene det gav meg preger også hverdagen min fortsatt. Det handler om å organisere en til tider udefinert arbeidshverdagen som kunstner - balansen mellom struktur og frihet.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Samarbeid! For alle skylder alltid takk til andres innsats og arbeid - det kan handle om alt fra å hente inspirasjon fra en annen kunster fra en annen tid, eller at man hjelper til med å kjøre en sekk med gips til atelieret for en venn.

I fremtidige kolleger og venner så finnes det en utømmelig kilde til faglig og personlig støtte som iallfall jeg aldri ville vært foruten.

Og så må det holdes et ubønnhørlig fokus på kunstnerisk presisjon.