Veien videre: Sandra Mujinga

24. september 2020

Sandra Mujinga
Tidligere student Sandra Mujinga. Foto: Sandra Mujinga

Tidligere student Sandra Mujinga er billdekunstner og jobber blant annet med skulpturer, performance, video og installasjoner. - Vær deg selv og vær sjenerøs med deg selv, er hennes råd.

Utdannelse: Einar Granum Kunstfagskole (2008-2010), Konsthögskolan i Malmö, Lunds Universitet (2010-2015)
Yrke: Billedkunstner
Nettside: sandramujinga.com

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg gikk Tegning, form og farge (da det het det) på Nesodden videregående skole, og tenkte at Granum passet meg best da skolen hadde en spesifikk fordypning etter første året som interesserte meg: tredimsjonal form (3-dim). Planen var å komme inn på AHO og bli arkitekt!

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Ett minne som gjør inntrykk på meg er da jeg laget en stor tekstilskulptur som nådde fra gulv til tak. Skulpturen stod ved inngangsdøra, og jeg husker at min daværende lærer Mari Røysamb kom og spurte meg om hvorfor jeg ikke hadde strøket skulpturen. Det var viktig for meg å bli konfrontert med dette: å ta stilling til detaljer. Jeg tenkte meg om og strøk skulpturen.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Jeg er så glad for de varierte oppgavene jeg hadde, det var fint å kunne mestre nye teknikker. Og alle kroki-timene! Jeg bruker lærdommen fra dem ofte i mine skisser, men også når jeg strukturerer tankene mine.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

- Vær deg selv og vær sjenerøs med deg selv.
- Støtt andre kunstnere.
- Søk etter andre miljøer, tenk på de som ikke er i rommet, ikke vær i samme boble.
- Stol på deg selv, våg å eksperimentere og tenke stort.
- Husk pauser, drikk vann og slå av mobilen når du jobber.

Hør Sandra i Granumpodden: Episode 12: Sandra Mujinga (på Spotify) (klikk på lenken)

Se Sandra i NRK-dokumentaren "Kunstnerliv": Sandra Mujinga og Tori Wrånes (klikk på lenken)