Veien videre: Silje Helene Tangen

11. desember 2019

Silje Helene Tangen
Tidligere student Silje Helene Tangen. Foto: privat

Tidligere student Silje Helene Tangen er tegneserielærer ved Bjerkely følkehøyskole. - Fortsett å tegne! er hennes råd: "Husk at du tegner for deg selv, ikke noen andre. I dagens samfunn er det så lett å bli opphengt i tall på sosiale medier spesielt så husk at de er bare det, tall."

ALDER: 26 år
UTDANNELSE: Design og håndverk på videregående, Tegneserielinja ved Bjerkely folkehøyskole (2013-15), Einar Granum Kunstfagskole (2015-17)
YRKE: Linjelærer i tegneserie ved Bjerkely folkehøyskole, Tegneserie og Manga
NETTSIDE: instagram.com/art_of_unicornia/

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Under mitt andre år på Bjerkely folkehøyskole begynte jeg å vurdere hva jeg kunne gjøre videre for å kunne jobbe med det jeg liker. Jeg vurderte å søke en annen skole først, men jeg var ikke helt fornøyd med anmeldelser jeg fant på nett og dermed begynte jeg å se andre steder. Ei venninne av meg hadde hørt om Einar Granum Kunstfagskole og jeg likte det jeg fant, dermed var det bare å sende søknad. Angrer ikke ett sekund!

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Jeg lærte utrolig mye som jeg ikke kunne fra før, og jeg føler at jeg ble en mye bedre tegner. Jeg fikk en helt ny forståelse for kunstverdenen. Tiden min på Granum ble ett dypdykk i hva det vil si å være kreativ. Studieturene vi hadde er også noe jeg verdsetter og jeg minnes ofte om alt det vi fikk se. Det sosiale var også veldig fint, og miljøet i klassen var veldig støttende og konstruktivt.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Alt. Det å gi konstruktive tilbakemelding er vel noe av det viktigste akkurat nå siden jeg selv jobber som lærer på en kreativ skole. Jeg har tatt i bruk alt jeg kan og gir det videre til mine egne elever så de også kan føle at de oppnår noe i løpet av året her på Bjerkely, som de kan være stolte av å ha fått til! For eget arbeid så bruker jeg alle teknikker jeg kommer på når jeg jobber. Jeg prøver alltid å pushe meg selv litt videre for å oppnå bedre resultat. Det viktigste jeg lærte på Granum, særlig andreåret, er at ting ikke må være perfekt. Dette holder jeg nær hjertet når jeg tegner - og når jeg gir elevene mine tilbakemeldinger for oppgavene sine.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Fortsett å tegne! Sett av tid til deg og ditt, og husk at du tegner for deg selv, ikke noen andre. Dette er din lidenskap og du dyrker den. I dagens samfunn er det så lett å bli opphengt i tall på sosiale medier spesielt så husk at de er bare det, tall. Spre kreativiteten din om deg, skap forbindelser med andre kreative som du kan dele erfaringer og konstruktive tilbakemeldinger med. Og det aller viktigste er at du ikke gir opp drømmen!