Ebba Bring med ny utsmykning i mosaikkteknikk

30. mars 2020

Ebba Bring med Utsyn
Lærer og billedkunstner Ebba Bring i arbeidet med "Utsyn" (2020). Stillbilde fra video av Jan Tore Øverstad.

Lærer og billedkunstner Ebba Bring har brukt mosaikkteknikken i utføresen av utsmykningen "Utsyn" i seremonirommet ved Labo helse- og omsorgssenter i Østre Toten. - En omstendig og krevende teknikk, forteller hun.

Ebba Bring er hovedveileder og underviser blant annet i mosaikkteknikk for studentene på Einar Granum Kunstfagskole. Undervisningen foregår i Muralverkstedet på Lilleborg. Nå har Ebba laget en kunstnerisk utsmykning i mosaikk på Østre Toten.

-Teknikken er omstendig og tidkrevende, sier Ebba. Hver eneste bit skal tilpasses, kuttes opp og settes inn.

Utsyn

Utsmykningen i seremonirommet ved Labo helse- og omsorgssenter har fått en forankring til landskapet på Lena. Ebba har også tatt utgangspunkt i egne erfaringer og tenkt på hvordan det er å ta farvel med noen.

- Oppdragsgiver ønsket et ikke-religiøs symbolikk. Opplevelsen av å være inne og få muligheten til å se ut, det er så vakkert og er noe jeg har villet formidle videre, forteller Ebba.

"Utsyn" Ebba Bring - kunstnerisk utsmykning på Labo - Østre Toten kommune from locomotiv on Vimeo.

Videoen er en del av en filmserie bestilt av Østre Toten kommune for å dokumentere og portrettere de kunstnerne som ble valgt ut til utsmykningsoppdraget når Labo helse- og omsorgssenter skulle bygges.

Film/klipp/regi: Jan Tore Øverstad
"Treet": komponert og produsert av Jan Tore Øverstad