Granumfestivalen 2023: Nicolas Lowell Johansen ØKONOMIANSVARLIG

31. mars 2023

Nicolas
Nicolas Lowell Johansen, økonomiansvarlig for Granumfestivalen 2023

Granumfestivalen er en årlig kunst- og kulturfestival som arrangeres av studenter ved Einar Granum Kunstfagskole. Årets festival byr på studentutstillinger, lokal live musikk, salg av studentproduserte vintage-klær og tegneserier, krokitegning med modell, ansiktsmaling for små og store, kafé på dagtid og bar på kvelden. Vi har snakket med årets økonomiansvarlig, granumstudent Nicolas Lowell Johansen!

Navn: Nicolas Lowell Johansen
Alder 23
Klasse: 1c
Komitérolle: Økonomiansvarlig
Instagram: lowellscreations

Hvorfor er du med i festivalkomiteen for Granumfestivalen?

For å få nye erfaringer, spesielt innen felt jeg selv ikke kan så mye om. Samtidig hadde jeg veldig lyst til å få være med bak kulissene til festivalen og se hva som skulle til for å få satt sammen et så stort arrangement.

Fortell litt om hva du jobber med for Granumfestivalen.

Jeg har hovedansvaret for økonomien, som vil si å føre oversikt over utgifter og inntekter for festivalen. Jeg jobber alene med oversikten, og bistår de andre i perioder der jeg selv ikke har like mye å gjøre.

Hvorfor valgte du å gå på Einar Granum Kunstfagskole?

Tankene begynte å komme de første to gangene jeg fikk stille ut malerier i de butikkene jeg jobbet i på den tiden, men jeg bestemte meg ikke 100% før jeg snakket med en venn som også hadde gått på Granum. Kunst har lenge vært lidenskapen min og noe jeg har veldig lyst til å drive med, men jeg har lenge følt jeg har sittet fast og ikke visst hva jeg skulle. Granum har vært en fin støttespiller der, både for å få tilbake kreativiteten og samtidig perfeksjonere de grunnleggende kunnskapene som man gjerne burde kunne som en kunstner. Vi får prøve alt mulig, og bygger oss opp et godt register med kunnskap innen mange felt i løpet av året, som har vært til stor hjelp for meg personlig.

Hva er det beste du har lært – så langt – på Granum?

Personlig har jeg alltid slitt mest med å tegne mennesker, og av den grunnen alltid funnet en måte å skygge unna dette før jeg begynte på Granum. Ikke fordi jeg ikke ville lære, men fordi jeg ikke visste hvor jeg skulle begynne. Ser man på de første skissene jeg lagde på starten av skoleåret, og sammenligner dem med ting jeg lager i dag, kan man tydelig se hvor mye jeg har utviklet meg bare på noen måneder.

Har du noe tips til de som vurderer å søke på Granum?

Du trenger ikke å være allvitende i alle felt før du kommer på Granum, noe jeg vet jeg selv trodde før jeg søkte meg inn. Du får grundige innføringskurs i mange ulike felt. Skolen er også veldig moderne og flinke til å tilpasse seg alles interesser, enten du er mest glad i å lage kulltegninger eller jobber digitalt.

-

Les mer om Granumfestivalen her: https://granum-kunstfagskole.no/events/granumfestivalen

-

I år samarbeider Oslo Open, Einar Granum Kunstfagskole og ØST KUNST om aktiviteter for barn, unge og voksne. Vi har som felles mål at alle skal ha mulighet til å skape og å oppleve kunst. Vi vil bidra til å senke terskelen for å bli en del av kunstfeltet, for fremtidens kunststudenter, kunstnere og publikum.

Lørdag 22. april kan du besøke åpne atelier under Oslo Open, delta i utstillinger, konserter og aktiviteter under Granumfestivalen, og være med på workshops og konsert på Barnas Kunztdag, i regi av ØST KUNST. Årets ØST KUNSTfestival er 21.-27. april. Oslo Open holder åpne atelierer lørdag 22. og søndag 23. april.