Granumfestivalen 2023: Nora Marie Pavels Smith FESTIVALSJEF

31. mars 2023

Nora
Nora Marie Pavels Smith, festivalsjef for Granumfestivalen 2023

Granumfestivalen er en årlig kunst- og kulturfestival som arrangeres av studenter ved Einar Granum Kunstfagskole. Årets festival byr på studentutstillinger, lokal live musikk, salg av studentproduserte vintage-klær og tegneserier, krokitegning med modell, ansiktsmaling for små og store, kafé på dagtid og bar på kvelden. Vi har snakket med årets festivalsjef, granumstudent Nora Marie Pavels Smith!

Navn: Nora Marie Pavels Smith
Alder 21
Klasse: 1c
Komitérolle: Festivalsjef
Instagram: norapavels

Hvorfor er du med i festivalkomiteen for Granumfestivalen?

Jeg ville være med i festivalkomiteen fordi jeg syns det hørtes utrolig gøy, spennende og lærerikt å være med på å skape en festival.

Fortell litt om hva du jobber med for Granumfestivalen.

Jeg er festivalsjef, så jeg har hovedansvar for alt og alle. Hovedoppgaven min er å passe på at alt blir gjort til riktig tid, og det overordnede. Jeg ønsker å få laget en festival jeg kan være stolt av. Som festivalsjef jobber jeg tett med alle i komiteen og ledelsen. I en rolle som dette er det viktig å kunne jobbe sammen med andre, noe jeg trives godt med. Men jeg har en tendens til å ville ta på meg litt for mye ansvar.

Hvorfor valgte du å gå på Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg valgte å gå på Einar Granum fordi jeg har alltid hatt en stor kjærlighet for kunst, men aldri tatt meg tid til å få et sted å jobbe fult ut med det. Jeg valgte å gå på Granum fordi jeg ville få en større faglig forståelse, og ha et sted hvor jeg kan utforske og uttrykke kunsten min og hvor de rundt meg er med på å motivere og inspirere meg.

Hva er det beste du har lært – så langt – på Granum?

Det beste jeg har lært så langt på Granum er det å se. Og jeg vet det høres litt teit ut, for jeg har jo så klart lært fargelære, anatomi og komposisjon. Men det å sette det hele sammen, har gitt meg en større forståelse i faget som en helhet og har gjort det lettere for meg å se hva som funker og hva som ikke funker. (Noe som er en utrolig viktig egenskap når man skal stå å jobbe for seg selv.)

Har du noe tips til de som vurderer å søke på Granum?

SØKSØKSØK! Heller en søknad for mye enn for lite! Ikke vær redd for at du ikke kan alt, det er alltid noe man er sterkere og noe man er svakere i når det gjelder kunst. Her får du prøvd det meste! Vær ærlig på hvorfor du ønsker å gå på Granum, ikke vær redd for å by på deg selv. Og er det noe du skulle lure på i forhold til skolen, er det bare å ta kontakt;)

-

Les mer om Granumfestivalen her: https://granum-kunstfagskole.no/events/granumfestivalen

-

I år samarbeider Oslo Open, Einar Granum Kunstfagskole og ØST KUNST om aktiviteter for barn, unge og voksne. Vi har som felles mål at alle skal ha mulighet til å skape og å oppleve kunst. Vi vil bidra til å senke terskelen for å bli en del av kunstfeltet, for fremtidens kunststudenter, kunstnere og publikum.

Lørdag 22. april kan du besøke åpne atelier under Oslo Open, delta i utstillinger, konserter og aktiviteter under Granumfestivalen, og være med på workshops og konsert på Barnas Kunztdag, i regi av ØST KUNST. Årets ØST KUNSTfestival er 21.-27. april. Oslo Open holder åpne atelierer lørdag 22. og søndag 23. april.