Studenter holder kunstkurs i Groruddalen

19. april 2024

Bilde
Andreas (ved tegnebrettet) og Samira (ved grafikkpressen) holder kurs for barn og unge under ØST KUNSTfestival 21.-27. april 2024. Foto: Fartein Rudjord

ØST KUNSTfestival 2024 arrangeres fra 21. til 27. april, samtidig med Granumfestivalen og Oslo Open. Granumstudentene Andreas Westerveld og Samira Chérif holder kunstkurs for barn og unge. - Vi håper de unge får det gøy på kursene våre og at de lære noe de vil fortsette med i framtiden, sier Samira.

Andreas: @jensogjason
Samira: @samira_josefine_cherif
Granumfestivalen: Granumfestivalen 2024
ØST KUNST: @ostkunst_
Oslo Open: @osloopen

Einar Granum Kunstfagskole samarbeider med Oslo Open og ØST KUNST om aktiviteter for barn, unge og voksne. Vi har som felles mål at alle skal ha mulighet til å skape og å oppleve kunst. Vi vil bidra til å senke terskelen for å bli en del av kunstfeltet, for fremtidens kunststudenter, kunstnere og publikum.

.

Samira Cherif: improvisering og lek kan føre til større verk.

De som deltar på kunstkursene under ØST KUNSTfestival og Granumfestivalen, kommer til å treffe både Samira og Andreas. Vi tok en prat med Samira like før festivaluka.

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole? -Fordi jeg ønsket en bred innføring i ulike typer kunst, både i teori og i praksis. Et variert opplegg har gitt meg sjansen til å finne ut hva jeg selv hadde lyst til å utvikle videre.

Hva jobber du med nå? -Med installasjon, skulptur og tegning. Jeg er veldig glad i eksperimentere med ulike materialer og teknikker, og å kombinere ulike kunstformer.

Hva inspirerer deg? -Jeg går på utstillinger og holder meg oppdatert om samtidskunst både i Norge og i utlandet, og dette bidrar til det jeg selv jobber med. Men jeg blir ofte inspirert av studentarbeider og hverdagslige objekter, eller av musikk og noe jeg leser.

Har du et favoritt-verk? -Jeg legger stor vekt på utprøving av ulike teknikker, og jeg opplever at improvisering og blanding av materialer på en leken måte, ofte er det som fører til interessante ideer som jeg kan bruke til å lage større verk.

- Hva vil du si, Samira, til de som kan tenke seg å bli med på kunstkurs under ØST KUNST og Granumfestivalen? -Jeg håper at de unge som skal delta på våre kurs, kommer til å oppleve det samme, og at de skal både ha det gøy og lære noe de har lyst til å fortsette med i framtiden.

Her kan du møte Samira og Andreas:

* Mandag 22. april: Fubiak kl. 18-21
* Tirsdag 23. april: Trosterudklubben kl 18-21
* Onsdag 24. april: Trosterudklubben kl 18-21
* Lørdag 27. april på Romsås senter kl 12-15
* Lørdag 27. april på Linderud senter kl 12-15
* Lørdag 27. april på Einar Granum Kunstfagskole (aldersgrense 18+) kl 19-21

Nesteren Hasani: Vi håper at flere velger kunst som karrierevei

Nesteren Hasani er initiativtaker og leder for ØST KUNST. Vi tok en prat med henne:

Hva er ØST KUNST, Nesteren? -En kunstarrangør som representerer og eksponerer innbyggerne i Oslo for kunst, særlig på østkanten. Videre representerer vi flerkulturelle og kunstnere fra Østkanten, særlig Groruddalen. Vi tilgjengeliggjør og demokratiserer kunst. Vi gir anerkjennelse til flere nye kunstnere på tvers av det kunstfaglige. Vi bygger nye plattformer sammen med innbyggerne i Oslo.

-Vi lager utstillinger, arrangementer, aktiviteter, kurs og workshops, sammen med innbyggere, kunstnerne og institusjoner.

Granum og ØST KUNST har samarbeidet siden 2018. Hva får dere ut av dette samarbeidet? -Einar Granum Kunstfagskole utmerker seg med sin dyptgående faglige ekspertise og en urokkelig nysgjerrighet. Skolen har en unik kombinasjon av kule studenter, lærere og ledelse, dynamisk miljø, og solide verdier, noe vi setter stor pris på. Det faktum at det ikke finnes noen annen kunstfagskole i Groruddalen, gjør vårt samarbeid enda mer betydningsfullt ved å fremme kunst i det området som ligger i kjernen av vårt virke. Videre, med skolens genuine varme, lykkes vi i å nå ut til et bredere publikum.

-Vi heier på dere, og tenker at vårt samarbeid vil gi ringvirkninger i fremtiden, og håper at flere vil velge kunst som karrierevei.

En uke full av oppslukende kunstopplevelser!

ØST KUNSTfestival 2024 arrangeres fra 21. til 27. april i hjertet av Oslo. Gjør deg klar for en festivaluke full av oppslukende kunstopplevelser! Workshops, live-opptredener og et blendende utvalg av lokale og flerkulturelle talenter venter. Vår spennende lineup lover kreativ utfoldelse for både barn, unge og voksne. Hold av datoene, og hold utkikk – fullstendig program kommer snart!

Festivalen er samtidig som Granumfestivalen og Oslo Open. Sammen skal vi skape en herlig kunstnerisk uke i Oslo.

___________________________________________________________________

PROGRAM

* 21.april Frie stemmer - fribyforfattere // litteratur //åpen mic // Kurator: Benyamin Farnam / Sted: Deichman Grunerløkka kl 14-18

* 22-24.april Ungdomsuka med Einar Granum kunstfagskole // Sted: Fubiak og Trosterudklubben kl 18-21

* 25. april Oslo Opens åpningsseremoni // Kurator: Nesteren Hasani (ØST KUNST) / Sted: Kunstnernes Hus fra kl 19

* 27.april Barnas kunztdag med Einar Granum kunstfagskole og Oslo Open kunstnere // Kurator: Rochelle Saunders / Sted: Romsås senter og Linderud senter kl 12-15

* 27.april create & sip ØST KUNST og Einar Granum kunstfagskole // Sted: Einar Granum kunstfagskole 18+ kl 19-21

ØST KUNST samarbeider med Oslo Open, Trap, Einar Granum kunstfagskole, Kunstnernes Hus, Oslo kommune, Deichman, Trosterud klubben, Furuset bibliotek og aktivitetshus, Bydel Grorud, Bydel Alna, Romsås frivilligsentral, Ungdom og fritid, Citycon (Linderud senter) og Kebab kompaniet (Stovner).

ØST KUNST er sponset av Sparebankstiftelsen, Eivind Astrups Allmennyttige Stiftelse, Bydel Alna (Oslo kommune).