Veien videre: Anders Kvammen

19. mars 2019

Anders Kvammen
Tidligere student Anders Kvammen. Foto: privat

Tidligere student Anders Kvammen er tegneserieskaper og illustratør. Han ble tildelt Brageprisen i 2016 for tegneserieromanen "Ungdomsskolen". Tenk smått i starten, råder han.

ALDER: 34
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole ( )
YRKE: Tegneserieskaper og illustratør
HJEMMESIDE: anderskvammen.com

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Veldig mange av mine venner hadde gått der. Jeg så at de trivdes svært godt. Av alternativene som fantes syntes jeg dessuten Granum virket mest spennende, ikke minst syntes jeg den hadde best beliggenhet.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Mine beste minner er fra kunsthistorietimene med Pierre Lionel Matte. Har aldri før truffet en så engasjert kunstformidler. Jeg vil også nevne en studietur til Berlin. Der hadde vi det utrolig gøy.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Granum var en veldig fin måte for meg å forstå kunstfeltet på. På den tiden var jeg ekstremt opptatt av at jeg skulle lage konseptuell kunst. Jeg skjønte etter hvert at driven handlet mer om at jeg skulle være kunstner, og ikke hva det faktisk betød å lage den kunsten. Ellers må jeg si at jeg har hatt mye utbytte av kroki, selv om det opplevdes kjedelig der og da.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å bli tegneserieskaper?

Gi aldri opp. Tenk aldri at du skal begynne når du har blitt så og så flink. De beste tegneseriene er etter min mening de som prøver å fortelle, ikke å visualisere. Men tenk smått i starten, få ting på trykk i noen antologier og lignende før du begynner på første album. Det er en fin måte og komme inn i dette fantastiske, bra miljøet på.