Veien videre: Jonas Greni

18. september 2019

Jonas Greni
Tidligere student Jonas Greni. Foto: privat

Tidligere student Jonas Greni er nyutdannet bachelor i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim. Han jobber hovedsakelig med maleri og viser gjerne frem selve skapelsesprosessen i det offentlige rom. - Det er mange gode minner fra Granum, sier han.

ALDER: 32
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2013-15) og bachelor i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim (2016-19)
YRKE: billedkunstner
HJEMMESIDE: jonasgreni.no

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg valgte Granum fordi jeg hadde venner som hadde gått der før og anbefalte meg å gå der.

HVA ER DINE BESTE MINNER FRA STUDIETIDEN PÅ GRANUM?

Det er mange gode minner fra Granum for meg; å male ute med Geir (Yttervik) var veldig gøy, kunsthistorien med Pierre (Lionel Matte), Granumfestivalen. Folka som jobber der og studentene gjorde alt. Jeg møtte veldig mange som jeg fortsatt er gode venner med.

HVA HAR DU HATT MEST BRUK FOR AV DET DU LÆRTE UNDER STUDIETIDEN?

De grunnleggende tingene om farge, komposisjon. Hvordan man ser når man tegner, anatomi. Det er mye jeg har fått god bruk for.

HVA ER DITT TIPS TIL GRANUM-STUDENTER SOM VURDERER Å JOBBE VIDERE MED KUNST?

Tenk deg om, vil du eller ikke? Du må jo ville. Stol på deg selv men snakk masse med andre, bruk nettverket ditt.

Jonas Greni: "Online drawing", performance på Sommerøya Festival 2015, Oslo.