Veien videre: Per Ragnar Møkleby

18. oktober 2019

Per Ragnar Møkleby
Tidligere student Per Ragner Møkleby. Foto: privat

Tidligere student Per Ragnar Møkleby er illustratør, tegner og grafiker. - Lek og fyll skissebøkene, er hans råd.

ALDER: 45
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (1994-1995), bachelor i illustrasjon fra Kingston University i London (1995-1998) og Forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling, Norsk barnebokinstitutt (2017-2019)
YRKE: Illustratør, tegner og grafiker
NETTSIDE: mokleby.no

HVORFOR VALGTE DU EINAR GRANUM KUNSTFAGSKOLE?

Da jeg var 18 hadde jeg aldri forholdt meg til et kunstmiljø og kjente ingen andre som tegnet så aktivt som meg. Hva jeg kunne bruke tegningen til visste jeg heller ikke. Jeg likte bare å tegne. Jeg hadde hørt litt om – og søkte på – to kunstskoler; Kunst- og håndverksskolen med grafisk design og Illustrasjon (der jeg ikke kom inn) og Einar Granum Kunstfagskole (der jeg kom inn). Mitt ønske var å tegne og male og bli flinkere til det, og brosjyren til Granum gav meg store forventninger, ikke minst om å få være med i et miljø der alle likte å tegne!

HVA ER DINE BESTE MINNER FRA STUDIETIDEN PÅ GRANUM?

Jeg elsket anatomi! Å stå i timevis og tegne skjelett, muskler og akt var fantastisk. Pierre (Lionel Matte) fikk derfor også en tilnærmet gudestatus der han raskt og presist skisset opp den ene knokkelen etter den andre. Jeg hadde aldri sett en dyktig tegner i aksjon før, så det var stort. Nå høres det ut som om jeg vokste opp i en hule omgitt av kunsthatende huleboere, men den tilgangen til verdens levende kunstnere som internettet gir oss nå fantes ikke den gangen. Man var litt mer fanget av den omkretsen man ble født inn. Så ja, anatomi, det fine miljøet og i det hele tatt å kunne drive med tegning og maling hele tiden var fantastisk for meg.

HVA HAR DU HATT MEST BRUK FOR AV DET DU LÆRTE UNDER STUDIETIDEN?

Fokuset på tegning og håndverk passet meg godt og er noe som har tjent meg godt videre. Tegning er selvsagt noe man aldri blir god nok i, men et godt grunnlag blei lagt på Granum. Fargelæra satte også i gang en forståelse for noe jeg syntes var vanskelig.

HVA ER DITT TIPS TIL GRANUM-STUDENTER SOM VURDERER Å JOBBE VIDERE MED KUNST?

Kunst er så veldig mye forskjellig og min erfaring er i hovedsak som illustratør gjennom snart 20 år, og selv der er det mange forskjellige veier fram. Og tilbake, forsåvidt. Det er dog noe som har blitt viktigere for meg etterhvert, og det er å beholde leken i det hele. Når noe som var hobby blir jobb er det fort å miste fokus på hvorfor man egentlig driver med det man gjør. Så jeg prøver å beholde leken lengst mulig inn i prosjektene, samtidig som jeg passer på å tegne og male bare for moro nesten hver dag. Og da er skisseboka genial. Så lek og fyll ut skissebøker!