Veien videre: Skade Henriksen Svennevig

30. oktober 2019

Skade Henriksen Svennevig
Tidligere student Skade Henriksen Svennevig. Foto: privat

Tidligere student Skade Henriksen Svennevig er billedkunstner og for tiden masterstudent ved Kunstakademiet - Institutt for samtidskunst i Bergen. Hun forteller at grunnleggende kunstfaglige ferdigheter i akttegning, videoredigering, sveising og støp har vært med på å forme hennes egen praksis. - Bruk tiden til å eksperimentere og teste ut teknikker og materialer, er hennes råd til dagens studenter.

ALDER: 31
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2013-2015), Bachelor i billedkunst ved Kunstakademiet - Institutt for samtidskunst i Bergen (2015-2018), avgangsstudent våren 2020 Master i billedkunst ved Kunstakademiet - Institutt for samtidskunst i Bergen (2018- )
YRKE: Billedkunstner
NETTSIDER: www.skadehenriksen.com og Instagram: @skade_

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

I løpet av en periode på syv-åtte år hadde jeg reist mye og hatt en rekke ulike jobber. Omtrent hver dag skisset og noterte jeg raskt ned ideer på post-it lapper når jeg satt på kontoret i min daværende jobb. Disse lappene ble stappet ned i veska og hjemme bare vokste haugen med skisser som aldri ble noe mer. På et tidspunkt bestemte jeg meg for at jeg ville noe annet enn jobben jeg hadde og hvis jeg skulle satse på kunsten så ville jeg gjøre det grundig. Dermed endte jeg opp på Granum, profilen til kunstfagskolen var akkurat det jeg så etter.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Det som står klarest for meg er den gode dynamikken blant studentene, viljen til å hjelpe hverandre med å få i land ideer og prosjekter. Studievenner fra Granum er blitt til gode venner og kolleger i årene etter. Spesielt andre året på Granum har betydd mye for meg i ettertid. Fagstaben på tredimensjonal linje med Jan-Erik Beck, Mari Røysamb og Morten Hansen fylte året med masse kunnskap, fruktbare samtaler, humor og profesjonalisering.

Videre vil jeg nok nevne gjengen som var med å drive Galleri Vekta, mengder med kaffe og pasta-pesto, gallerirunder i kvadraturen og ikke minst vaffelquiz med meg og Hanne Korsnes i kantina.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Det er vanskelig å sette fingeren på hva jeg har hatt mest bruk for, jeg har fått god bruk for alt jeg lærte. Grunnleggende kunstfaglige ferdigheter i alt fra akttegning og videoredigering til sveising og støp har vært med på å forme praksisen min. Den grundige kunsthistorie undervisningen vi fikk har også vært et klart fortrinn å ha med seg under videre studier på Kunstakademiet.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Først og fremst vil jeg si: benytt dere av verkstedene og materialene som er så lett tilgjengelig! Det jeg har lyst til å få frem er at man ikke må ta for gitt at materialer og verksteder er like lett tilgjengelig når man tar steget videre. Bruk tiden til å eksperimentere og teste ut teknikker og materialer, da sitter man med en kunnskapsbase som er helt uvurderlig senere.