Veileder Granum-studenter i portfolioarbeid

27. november 2019

Love og Erle
Love Terins og Erle Saxegaard veileder Granum-studentene i portfolioarbeid. Foto: Eva Løveid Mølster

Love Terins og Erle Saxegaard er nyutdannede billedkunstnere og har søkt skoler, jobber, atelierplass og stipender med portfoliene sine. Nå veileder de andreårsstudentene ved Einar Granum Kunstfagskole i portfolioarbeid. – Begynn å sette sammen portfolien din allerede når du har laget ditt første arbeid, er deres råd.

Et bra team

Erle Saxegaard er tidligere student ved Einar Granum Kunstfagskole og underviser i portfolioveiledning for andre år på rad. Hun holder også i krokikveldene på Granum. Erle jobber med skulptur, lyd og performance og tar nå siste året ved masterutdanningen i billedkunst ved Kunsthøgskolen i Oslo (Kunstakademiet).

Love Terins gikk to år på den svenske kunstskolen Österlenskolan för konst och design i Skåne før hun studerte ved Kunstakademiet i Oslo. Love arbeider med maleri i store format og utforsker grenselandet mellom det abstrakte og det figurative. Etter avsluttet bachelor i billedkunst 2018 har hun hatt et ettårig atelierstipend på Kunstnernes Hus, fra Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS). For tiden har Love atelier i et kunstnerkollektiv på Montebello og underviser for første gang i portfolioveiledning på Granum.

Erle og Love møttes under bachelorstudiet ved Kunstakademiet i Oslo og har vært venner siden. Dette er første gang de arbeider sammen og de liker det godt. - Vi er et bra team med ulike kunnskapsområder og kompletterer hverandre, sier de.

Hvorfor er det viktig å bygge opp en portfolio?

En portfolio er et viktig verktøy for alle som jobber visuelt. Portfolien er en levende arbeidsmappe som gjør det mulig for deg å presentere arbeidsfeltet ditt for andre.

Portfolien inneholder dokumentasjon av arbeidene dine, redigerte dokumentasjonsfoto eller digitale filer, prosjektbeskrivelse og en tekst hvor du presenterer deg selv. Den kan også inneholde en oppdatert CV. Med portfolien får du formidlet hva du jobber med til omverdenen, enten det er søknader til skole eller jobb.

Det er viktig å dokumentere og lagre jevnlig, da slipper du å miste verdifull dokumentasjon av din egen utvikling. Portfolien er ditt eget arkiv som du alltid kan gå tilbake til - og på den måten får du reflektert over ditt eget arbeidsfelt og din egen utvikling.

Når bør man begynne å bygge opp en portfolio?

Med en gang du har laget et arbeid! Etter hvert som du gjennomfører flere prosjekter – det kan være oppgaver du har fått på skolen, eller arbeider du lager selv - legger du dem til i portfolien.

Kanskje forstår du dine egne arbeider bedre når du går tilbake og ser på dem i sammenheng med andre arbeider du har gjort. Etterhvert som du har gjort mange arbeider kan du begynne å gjøre et utvalg av hvilke arbeider som er representative for deg akkurat nå. En portfolio er i konstant utvikling.

Hvordan jobber dere selv med portfoliene deres?

Love: Jeg dokumenterer arbeidene mine kontinuerlig og oppdaterer og omformulerer portfolien hver gang jeg skal sende den til noen. For eksempel i forbindelse med søknader om utstillinger, stipender eller residencies. (Residencies, eller artist-in-recidens er utvekslingsprogrammer der kunstnere kan bo og arbeide gratis et annet sted, gjerne utenlands, i en begrenset periode. Programmene avsluttes gjerne med en utstilling.)

Jeg tar også bilder til hjemmesiden og instagramsiden min, som fungerer som digitale portfolier.

Å skrive tekstene til portfolien, som presentasjonstekst og prosjektbeskrivelse, kan være vanskelig. Jeg forsøker å ta meg tid til å tenke igjennom hva som er viktig for meg i min praksis og hva som er kjernen i mine arbeider. Dette kan være en slitsom prosess, men jeg kommer alltid sterkere ut etterpå når jag har formulert tankene til tekst. Jeg opplever at jeg skaper meg en ny grunn å ta fraspark mot for å fortsette egen praksis.

Erle: Jeg har dokumentasjon (foto og tekst) av alle mine arbeider lagret på datamaskinen min. Siden de er samlet på ett sted er det lett for meg å velge ut arbeider som passer til forskjellige formål, for eksempel utstillingssøknader, stipendsøknader, bilder til hjemmesiden og søknader til residencies. Ofte bruker jeg ulike prosjekter til forskjellige søknader. Jeg passer på at bildene jeg bruker har en god hvitbalanse og viser tydelig hva det er som foregår i bildet. Når det er behov for en prosjektbeskrivelse, forsøker jeg å forklare for leseren hva de ser dokumentert, ideen bak prosjektet og hvordan jeg har arbeidet med ideen.

Hvordan er det å arbeide studentene på Granum?

Granum-studentene er alltid imøtekommende og interesserte i å lære. Det gjør at vi gleder oss til å komme til skolen og undervise. Det er motiverende for oss å se hvor mye studentene vokser fra vi møter dem tidlig i høstsemesteret til de er ferdige på skolen og er kommet inn på skoler, eller har fått jobber de har søkt på.

Hvordan er det å jobbe sammen?

Love: Erle er en fantastisk kunstner og hun legger hjerte og sjel i å videreføre sin kunnskap til studentene, sier Love. Hun er en ambisiøs og strukturert samarbeidspartner og vi har det alltid morsomt sammen, både i vårt planleggingsarbeid og i undervisningen.

Erle: Love er maler og har mye kunnskap om maleriet og hvordan å snakke om denne måten å arbeide på, sier Erle. - Hun er også en god samarbeidspartner og hun gjør det gøy å arbeide frem nytt materiale å undervise i.

Love Terins på nettet: loveterins.com og instagram.com/loveterins
Erle Saxegaard på nettet: erlesaxegaard.no og instagram.com/erlesaxegaard