Kunstdykk på Granum vår 2022

15 feb — 24 mai

Portrett Nikolai Torgersen
Nikolai Torgersen er vårens siste kunstdykker, tirsdag 24. mai 2022. Foto: privat

For 9 år siden gikk vårens siste kunstdykker ut fra Einar Granum Kunstfagskole etter å ha studert her i to år; kunstneren jeg snakker om er Nikolai Torgersen.

--

Torgersen er en kunstner som jobber med flere kunstneriske medier, alt fra maleri, tegning, video, installasjon, skulptur, performance og til tekst.

Uttalt så fint av ham selv; dette er bare forskjellige verktøy man kan bruke for å konkretisere ideer man har. Det viktige med kunsten for ham er å kunne formidle sine egne historier om alt smått og stort i hverdagslivet. Det er altså ikke noe skille mellom kunst og liv. For Torgersen dreier det seg om å fange livet, som også anser verkene sine som selvportretter.

I 2012 ble Torgersen valgt ut som den yngste kunstneren til å stille ut på Høstutstillingen siden 1970. Året etter lagde han platecoveret og to filmer i tilknytning Big Bangs «The Oslo Bowl». Torgersen stilte ut ved flere visningssteder, både solo og kollektivutstillinger, i årene 2017 til og med 2020. Men det var først i 2020 at han på riktig fikk sitt gjennombrudd.

I 2021 ble Nikolai nominert og gikk av som vinner av Subjektprisen i kategorien ‘Årets kunstner’. I slutten av mars i år stiller Torgersen ut i Bergen i forbindelse med lanseringen av Sondre Lerches nye album «Avartars of Love» hvor han har jobbet med diverse. I tillegg solgte han vekk rubbel og bit av hele seks utstillinger, som sier noe om at han blir trykket til sitt bryst av mange.

Nettside: Nikolai Torgersen (@emogutt) • Instagram-bilder og -videoer

--

Fire tirsdagskvelder denne våren inviterer vi ulike kunstnere til å presentere seg selv og sitt kunstneriske virke. Kunstdykkene foregår i auditoriet på Einar Granum Kunstfagskole og er åpent for publikum.

Hvert år uteksamineres det mange kunstnere her i Norge. Hva skjer etter at skoleringen er ferdig og de står på egne bein? Hvordan klarte de å få til sin første utstilling, sin andre og tiende? Noen har kanskje noen tips på lur. Vi vil få innblikk i kunstnere i alle aldre, men felles for disse er deres kløktige arbeidsmåte.

Se tidligere kunstdykk på Einar Granum Kunstfagskoles YouTube-kanal: Kunstdykk på Granum - YouTube

Samtalene ledes av kunsthistoriker og formidler Hilde Hernes. Hilde underviser i kunsthistorie for førsteårsstudentene ved Einar Granum Kunstfagskole.

Kunstdykkere våren 2022

15. februar: Maren Dagny Juell