Koronatid på Granum: Emilie Celius

24. april 2020

Emilie Celius  Foto Lotte Lovise Berge Brøndbo
Student Emilie Celius. Foto: Lotte Lovise Berge Brøndbo

Det er utfordrende tider – koronatider. Store, lyse klasserom er erstattet med trange studenthybler, individuell veiledning foran studentenes arbeider er erstattet med zoom-møter, telefonprat og e-postutvekslinger. Tilgang på materialer og verksteder er erstattet med gavekort og nett-bestillinger. Skolehverdagen for kunstfagstudenter og -ansatte er brått blitt noe annerledes, noe nytt. Hvordan takler de egentlig koronatiden på Granum?

Navn: Emilie Celius
Studerer: Andreåret ved Einar Granum Kunstfagskole, fordypning i tredimensjonal form
Nettside: emiliecelius.com

Fredag 13. mars stengte Einar Granum Kunstfagskole lokalene for å bidra til arbeidet med å styrke beredskapen mot koronaviruset (Covid-19). All undervisning og veiledning gikk brått over til å bli digital. Skolen følger myndighetenes anmodninger og holder fremdeles stengt.

Hva jobber du med nå?

Nå arbeider jeg med hjemmesiden min og utforsker ulike teknikker jeg vurderer å ta i bruk til hovedprosjektet, i tillegg til at jeg holder på med noen andre video- og simulatorprosjekt.

Hvordan har koronatiden påvirket studiearbeidet ditt?

På en måte har det blitt enklere siden jeg hovedsakelig jobber på PC, og nå trenger jeg ikke å ta med meg utstyret mitt frem og tilbake hver dag. På en annen side får jeg jo færre tilbakemeldinger på det jeg gjør sammenlignet med når vi er på skolen, og det er jo litt dumt, selv om det er god øving på å ta valg selv. Nå går også arbeidet litt av og på gjennom hele dagen, og det er fint å måtte ta mer ansvar for å gjøre det jeg må få gjort unna.

Ser du muligheter nå som du ikke så før skolen stengte?

Ja, jeg opplever at å arbeide hjemme går bedre enn jeg trodde, og det åpner opp for mer fleksibilitet for meg. Jeg ser også flere muligheter i prosessarbeidet mitt og rommet rundt meg. Siden arbeidet mitt handler mye om å skape andre virkeligheter blir det også enklere å fokusere på dette når ting er som de er i denne virkeligheten.

Hva mener du vi kan lære av denne krisen?

Fleksibilitet i situasjonen er noe jeg tror vi kan lære i denne krisen, men også å ta hensyn. Jeg har sett flere som er misfornøyde siden de ikke har fått jobbet så mye som de hadde håpet, men da er det viktig å erkjenne at vi faktisk er i en krise, med mye usikkerhet, og det er ikke et særlig godt grunnlag for god og effektiv jobbing.