Veien videre: Eirik Melstrøm

14. oktober 2019

Eirik Melstrøm
Tidligere student Eirik Melstrøm. Foto: privat

Tidligere student Eirik Melstrøm er billedkunstner og musiker og studerer for tiden master ved Kunstakademiet i Oslo. - Ikke undervurder verdien av samarbeid med andre, både med mennesker innenfor og utenfor kunstfeltet, råder han.

ALDER: 31
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2014-2016), bachelor i billedkunst ved Kunstakademiet i Bergen (2016-2019), studerer master i billedkunst ved Kunstakademiet i Oslo (2019- )
YRKE: Billedkunstner og musiker
NETTSIDER: @eirikmelstrom

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg valgte å søke meg til Granum på et tidspunkt hvor jeg hadde vært utenfor skolestrukturer en stund. Jeg hadde fokusert og jobba med musikk i noen år, og på det tidspunktet føltes det ut som om jeg hadde grodd litt fast, både kreativt og sosialt. Samtidig hadde jeg tegnet og malt en stund allerede, uten at jeg hadde delt det med omverdenen i noen nevneverdig grad. Det var liksom noe jeg hele tiden hadde holdt for meg selv, og jeg fant nok en slags trygghet i det. Så jeg tror beslutningen om å søke på Granum vokste ut av erkjennelsen om at tiden var moden for å ta interessen for visuelle uttrykksformer og kunst et steg videre. Hvorfor det ble akkurat Einar Granum Kunstfagskole tror jeg var litt tilfeldig. Jeg husker jeg googla kunstskole-Oslo, leste litt om skolen og sendte inn søknaden samme dag. I retrospekt innser jeg hvor stor betydning det forholdsvis uinformerte valget jeg gjorde den dagen har hatt å si for hvordan livet mitt fortoner seg i dag.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

For det første tror jeg det må være opplevelsen av å kunne drive med kunst hver dag, hele dagen! Særlig i løpet av det andre året opplevde jeg at det å utvikle egne ideer og jobbe med egne prosjekter ble det viktigste. Det var et punkt der hvor det plutselig gikk opp for meg hvilke muligheter som finnes i å behandle noe kunstnerisk, hvordan jeg kunne kombinere problemstillinger jeg interesserer meg for med mulighetene som fins i å behandle dem visuelt. Det virker kanskje banalt, men det var noe jeg ikke hadde tatt inn over meg før og noe som traff meg ganske uforberedt. Akkurat den opplevelsen preger fortsatt hvordan jeg forholder meg til arbeidet mitt tror jeg, og det er nok på mange måter fortsatt den sterkeste driveren.

Andre sterke minner knyttet til de folka jeg ble kjent med på Granum, både blant elever og stab. Flere av oss har fulgt hverandre gjennom videre utdanningsløp, og i dag er vi like mye kolleger som tidligere klassekamerater. Å studere på Granum gjør at man tidlig kommer nært på de andre studentene, både kunstnerisk og sosialt. Det skaper varige forbindelser.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Det må nok være å dele, snakke om og diskutere eget og andres arbeid. Da jeg begynte hadde jeg ikke noe særlig språk rundt det jeg holdt på med. Under tiden på Granum gikk jeg fra å synes det var ubehagelig å overhode snakke om noe av det, til å anse nettopp den delen som én av de viktigste måtene å utvikle et kunstnerskap på.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Ta med deg erfaringen fra Granum, men vær åpen for at det finnes flere arenaer og andre måter å se på, forholde seg til og arbeide med kunst på. Om man ønsker å studere videre, se etter alternativer også utenfor Oslo og Norge. Og dra på utveksling om du har mulighet! Ikke undervurder verdien av samarbeid med andre, både med mennesker innenfor og utenfor kunstfeltet. Alt fra å organisere en utstilling sammen til det å møte noen for en øl/kaffe kan være viktig for hva du holder på med akkurat nå.