Veien videre: Ingrid Aarvik Berge

21. januar 2022

Ingrid Aarvik Berge Portrett Foto Mats Linder
Tidligere student Ingrid Aarvik Berge. Foto: Mats Linder

Tidligere student Ingrid Aarvik Berge er billedkunstner og musiker. - Benytt deg av kompetansen til lærerne og medstudentene dine, er hennes råd til dagens granumstudenter.

ALDER: 34
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2006-2008), Kunsthøgskolen i Oslo (Bachelor 2008-2011 og Master 2020-2022)
YRKE: Billedkunstner og musiker
NETTSIDE: ingridberge.com og @ingridaarvikberge

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg gikk på billedkunst-linjen ved Oslo By Steinerskole på videregående, og var helt sikker på å gå videre med kunst etter det. Jeg husker jeg møtte en venninne og tidligere medelev fra trinnet over meg, på gata, som hadde begynt på Granum. Hun fortalte med stor entusiasme hvor fantastisk det var der! Så da søkte jeg og kom inn, og det var virkelig like bra som hun hadde sagt.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Åh, det er mange! Det var et veldig dynamisk miljø å være en del av, og jeg traff mange som fortsatt er mine nære venner og gode kollegaer. Å få mulighet til å jobbe med kunst fra morgen til kveld gjorde at jeg forsto hvor viktig kunst er for meg, og hvor mye jeg elsker å drive med det. For å nevne noen spesifikke minner- studieturer til Stockholm og London med mye moro og fantastiske galleri- og museumsbesøk. Og da jeg i 2008 var med og startet den første Granumfestivalen, og spilte der selv med bandet mitt. Gøy at det ble en tradisjon som har fortsatt etter vår tid der!

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Tiden på Granum har vært veldig viktig for mitt kunstneriske virke, det var her hele mitt tekniske grunnlag med tegning og maleri ble lagt. Det var på Granum jeg ble introdusert til samtidskunst, ikke minst på de fantastiske kunsthistorie-timene til Pierre. Jeg oppdaget mange kunstnere og kunstnerskap som jeg vender tilbake for inspirasjon igjen og igjen. På Granum var det mange flinke lærere og gjestelærere, og jeg hadde mange samtaler om arbeidet mitt som har betydd mye for meg.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med design?

Ikke gi opp! Vær forberedt på mange avslag og slag i trynet underveis, men husk at dette ofte er det man lærer mest av og er viktig for å utvikle seg videre. Diskuter prosjektene dine med andre, vær åpen for andres perspektiver. Benytt deg av kompetansen til lærerne og medstudentene dine, og bidra med det du har. Se mye kunst. Bruk tid, og jobb jevnt og trutt. Ta arbeidet ditt seriøst og vær fokusert. Samarbeid med andre. Vær nysgjerrig. Gjør ting du liker å holde på med.

Les mer om Ingrid her: Det jeg virkelig vil - Kunsthøgskolen i Oslo (khio.no)