Avlyst: Anvendt kunstanatomi - Einar Granum Kunstfagkole 50 år

25 apr — 17 mai

Granum 1 2

Det er med tungt hjerte jeg i dag (20. mars 2020) har måttet avlyse vår planlagte jubileumsutstilling på Kunstnernes Hus på grunn av utbruddet av koronaviruset (Covid-19).

Per i dag er Kunstnernes Hus stengt og situasjonen er uavklart når de kan åpne igjen. Samtidig er situasjonen ekstraordinær med stengt skole. Ressursene våre må forvaltes rett og gitt denne situasjonen innebærer det at vi dessverre må avlyse.

Jubileumsåret fortsetter til tross for koronaviruset og arbeidet med jubileumsboka går sin gang. Vi tar sikte på en boklansering i høst eller til vinteren – når det lar seg gjøre.

Eva Løveid Mølster Rektor Einar Granum Kunstfagskole

--

Titter vi bak menneskets klesdrakt, eller huden om man vil, møter vi alle de linjer, former, rytmer og visuelle bevegelser som etter vår fatteevne er mulige. Rett og slett en dekning for alt vi ser rundt oss i naturen. Alt.

Einar Granum

Utstillingstittelen og sitatet over er hentet fra Einar Granums lærebok (Aschehoug, 1987). Boken inneholder tekster om og tegninger av skjelett og muskulatur som teknisk grunnlag for tegnetrening og tegneanalyse. Utstillingen viser tegneøvelser, kunstnerskap og historier fra tidligere studenter ved Einar Granum Kunstfagskole.

Når man skal lage en jubileumsutstilling for Norges største kunstfagskole, blir det naturlig å plukke ut kunstnere som har vært studenter gjennom de ulike tiårene. Listen over tidligere studenter teller om lag 2500 navn, og det føles viktig å høre hver og ens historie og erfaring. Det har vi prøvd å forfølge, samtidig som vi vil fange det som har stått sentralt i Einar Granum Kunstfagskole gjennom 50 år. Hva har endret seg, hva består?

Hvis du spør tidligere studenter og lærere ved Einar Granum Kunstfagskole, kan tegning handle om:

Analyse, Anatomi, Arbeidsmoral, Dannelse, Disiplin, Ferdighet, Konsentrasjon, Makt, Prosess, Skisse, Studie, Struktur, Tenkning, Tålmodighet, Undersøkelse, Øvelse, Å se, Å føle, Å erkjenne

Over 100 arbeider av nesten like mange personer representerer tegning som trening, tenkning og skisse, og utstillingen som helhet vil synligjøre mangfoldig anvendelse av tegning som kunnskap.

Navn på deltagende kunstnere kommer.

Utstillingen er kuratert av Gjertrud Steinsvåg.

Lenke til arrangementet på Kunstnernes Hus: kunstnerneshus.no/utstillinger/anvendt-kunstanatomi

Lenke til Facebook-arrangementet: facebook.com/events/anendt-kunstanatomi