Koronatid på Granum: Mari Røysamb

23. april 2020

Mari Røysamb
Lærer og billedkunstner Mari Røysamb. Foto: Ole Rosén

Det er utfordrende tider – koronatider. Store, lyse klasserom er erstattet med trange studenthybler, individuell veiledning foran studentenes arbeider er erstattet med zoom-møter, telefonprat og e-postutvekslinger. Tilgang på materialer og verksteder er erstattet med gavekort og nett-bestillinger. Skolehverdagen for kunstfagstudenter og -ansatte er brått blitt noe annerledes, noe nytt. Hvordan takler de egentlig koronatiden på Granum?

Navn: Mari Røysamb
Stilling: Billedkunstner og selvstendig næringsdrivende. Hovedveileder og underviser i tredimensjonal form, 2. år ved Einar Granum Kunstfagskole.
Nettside: mariroysamb.no

Fredag 13. mars stengte Einar Granum Kunstfagskole lokalene for å bidra til arbeidet med å styrke beredskapen mot koronaviruset (Covid-19). All undervisning og veiledning gikk brått over til å bli digital. Skolen følger myndighetenes anmodninger og holder fremdeles stengt.

Hva jobber du med nå?

Jeg jobber med en konkurranse til et sykehjem nå, med selve ideen, og materialformen. Jeg lager også voksobjekter for bronsestøp til et samarbeidsprosjekt med Ole Rosén (også lærer ved Einar Granum Kunstfagskole). Vi jobber samtidig med skulpturer til tre store hager på Haukeland sykehus. For tiden avklares steinsorter, form og vekt.

Hvordan har koronatiden påvirket undervisningsarbeidet ditt?

Fysisk arbeid og virkelige møter med studentene er grunnleggende for å undervise i kunst og verkstedsarbeid. Plutselig ble all kontakt via Zoom og telefon, e-post og Itslearning. Litt handlings-stumt men også interessant. Undervisningsmaterialet måtte omformes for å kunne virke på egenhånd digitalt. Tekst er presist på en annen måte enn muntlig. For en periode er dette mulig, og det oppstår en annen konsentrert kontakt i veiledninger.

Hvordan er ditt kunstneriske virke påvirket?

Mitt arbeid er ikke så påvirket. Jeg er vant til å jobbe mye alene, tenke alene, og drive fremover. Oppdragene har langt tidsperspektiv og berøres ikke foreløpig. Presentasjoner må lages digitalt uansett.
De fleste verksteder, bronsestøperi, trelasthandel, og steinhuggeri jobber som vanlig. Materialer får jeg tak i og støp kan leveres.

Ser du muligheter nå som du ikke så før skolen stengte?

Jeg ser at digital kommunikasjon fungerer bedre når alle må bruke det og følger med. Og Zoom er skikkelig fint tilleggsverktøy.

Hva mener du vi kan lære av denne krisen?

Det vet jeg ikke enda. De fleste følelsene og enkeltelementene kjenner vi fra før, men det er overveldende at så mye rammer samtidig. Noe som trer frem er betydningen av innstillingsevne og at folk samarbeider positivt.