Studentprisen 2024

18. september 2024

Blank 5 Grids Collage
Einar Granum Kunstfagskole studentpris for 2024 gikk til avgangsstudentene Sebastian Penaranda Marina, Ida Marie Jacklin Wesetrud og Iver Lennartson Noem.

Avgangsstudentene Sebastian Penaranda Marina, Ida Jacklin og Iver Lennartson Noem mottok hver sin pris under sommeravslutningen i juni 2024. Einar Granum Kunstfagskoles studentpris deles hvert år ut til studenter som utmerker seg i sine hovedprosjekter for utforskende selvstendighet, gjennomføringsevne og presentasjonsform. Årets jury har bestått av Anders Kvammen, Love Terins og Ilmi Gutzeit Mathiesen.

Sebastian Penaranda Marina

Sebastians instagram: @s_marinao.o (klikk på lenken)

«Ladron que roba a ladron tiene 100 años de perdon (A thief that steals from a thief has 100 years of forgiveness)»

Studentprisen 24 SM
Sebastian Penaranda Marina “Ladron que roba a ladron tiene 100 años de perdon (A thief that steals from a thief has 100 years of forgiveness)” (2024)

Juryens begrunnelse: Verket Ladron que roba a ladron tiene 100 años de perdon (A thief that steals from a thief has 100 years of forgiveness), er en solid og sammensatt installasjon som skiller seg ut. Det er både humoristisk, nostalgisk og muligens et nikk til kunstneren Richard Prince' Marlboro-serie.

Studenten demonstrerer utmerket kompetanse i å bruke rommets begrensninger og er nøye med detaljene. Hesten, som er i fokus, er modellert på en imponerende måte, og vi stusser aldri på anatomien. Den er satt i en stilling som signaliserer bevegelse, fart og spenning. Måten lyset treffer veggen bak hesten skaper en illusjon av ytterligere bevegelse, som om det var en tegnet animasjon.

Verkets andre elementer, cowboyen, Marlboro-pakken, og ikke minst musikken som binder det hele sammen, er prikkene over i-en som utfyller kunstverket og kommuniserer en historie. Men det er opp til betrakteren å tolke hva historien er. Det er et tydelig gjennomtenkt og gjennomarbeidet verk som gir god grunn til å tro at årets prisvinner i tegning, Sebastian Marina vil utvikle seg videre i en spennende retning.

Ida Jacklin

Idas instagram: @ida.jacklin (klikk på lenken)

«Lydløse bevegelser gjennom rom, aldri vann» (høreapparatbatteri i perlevev, teleslynge)

Studentprisen 24 IJ
Ida Jacklin: «Lydløse bevegelser gjennom rom, aldri vann» (2024)

Juryens begrunnelse: Dette verket setter i gang tanker om hvordan menneske og teknologi nå er vevet tett sammen. Som dråpeformer henger små batterier ned fra en list. Et lydbilde er etablert gjennom en teleslynge, kun den som har høreapparat kan høre lyden. Verket er en gest til en som har behov for teknologisk hørselhjelp og en tankevekker for den «vanlige» betrakteren som nå delvis er stengt ute – men får lyden visuelt presentert i form av et sonogram.

Regien er stram, alt overflødig i installasjonen er rensket bort. Formidlingen er eksemplarisk, med en tydelig, men også poetisk stemme. Installasjonen fungerer på to plan; rent visuelt som førsteinntrykk, deretter i flere betydingslag som langsomt demrer for betrakteren.

Iver Lennartson Noem

Ivers instagram: @ilnoem (klikk på lenken)

«En svevende dyne er en drøm» (akryl og softpastell)

Studentprisen 24 Iver
Iver Lennartson Noem: «En svevende dyne er en drøm» (2024)

Juryens begrunnelse: Maleriene i dette prosjektet vitner om en student som har utforsket et eget bildespråk som føles gjennomarbeidet og modent. Studenten viser en mesterlig fargeforståelse og bruker den til på en finstemt måte å få bildene til å poppe. Motivene er tvetydige og diffuse, men samtidig selvfølgelige og skarpe, og sammen med verkets materialitet gjør det at man som betrakter blir lenge og se på dem.