Studentprisen 2022

05. august 2022

Eva Hansen Sjøvold
Eva Hansen Sjøvold: fra installasjonen "Kube" (Studentprisen 2022)

Avgangsstudentene Eva Hansen Sjøvold, Jens Christian Midtgarden, Markus Myhre Mitsem og NN mottok hver sin pris under sommeravslutningen i juni 2022. Einar Granum Kunstfagskoles studentpris deles hvert år ut til studenter som utmerker seg i sine hovedprosjekter for utforskende selvstendighet, gjennomføringsevne og presentasjonsform. Årets jury har bestått av Anders Kvammen og Ilmi Gutzeit Mathiesen.

Eva Hansen Sjøvold

«Kube»

Installasjonen ‘Kube’ inviterer betrakteren inn i verket bokstavelig talt. Vi står ikke utenfor og ser på, men blir en del av installasjonen straks vi trer inn. Dette grepet skaper en intimitet mellom betrakter og verk; vi dras inn i en ungdomskultur og er med som aktører i et gjenkjennelig spill. Det er vakkert, men også ubehagelig og kanskje litt klaustrofobisk. Installasjonen bruker maleriet som formspråk, de djerve malerstrøkene tilsynelatende rett på vegg modellerer frem et troverdig persongalleri, formspråket sitter som et skudd og vi går ikke uberørt derfra.

Jens Christian Midtgarden og Markus Myhre Mitsem

«Fragmenter av en utstilling som ikke ble noe av»

Jens og Markus
Jens Christian Midtgarden og Markus Myhre Mitsem: «Fragmenter av en utstilling som ikke ble noe av»
--
Verket er et stilsikkert samarbeidsprosjekt som betrakteren umiddelbart blir dratt mot i rommet. Vi er vitne til en kaotisk og leken prosess, men med sin stramme regi er resultatet også rolig og avklart. At det er et samarbeid er imponerende - to åpenbart sterke personligheter har klart balansegangen lek og begrensning, for derved å produsere noe som står svært godt på egne ben. Å evne å arbeide på denne måten er beundringsverdig, vi ser frem til å se mer av denne duoens både individuelle og samarbeidende uttrykk.

NN

«Lille Lusses Lille Hus»

Lille Lusse
Bokprosjektet "Lille Lusses Lille Hus" (forside)
--
Bokprosjektet «Lille Lusses Lille Hus» er et solid og profesjonelt verk og vitner om høy kompetanse og gjennomføringsevne. En god barnebok er gjerne poetisk og morsom, alvorlig og engasjerende på samme tid, samtidig som den tar leseren på alvor enten leseren er barn eller en godt voksen. Dette synes juryen at NN har fått til på en utmerket måte. Vi håper NN vil fortsette med dette arbeidet inn i fremtiden, bokprosjektet fortjener et stort publikum og en seriøs utgiver.