Studentprisen 2018

13. juni 2018

2018 Ann Edvartsen Studentprisen
Ann Edvartsen "The Silence That Follows", interaktiv installasjon (Studentprisen 2018)

Avgangsstudentene Ann Edvartsen, Silje Kjørholt og Thea Strøm Arntzen mottok hver sin pris under sommeravslutningen i juni 2018. Einar Granum Kunstfagskole studentpris deles hvert år ut til studenter som utmerker seg i sine hovedprosjekter for utforskende selvstendighet, gjennomføringsevne og presentasjonsform. Årets jury har bestått av Marthe A. Andersen og Fredrick Arnøy. De har vurdert arbeidene som ble vist under vårutstillingen og begrunner sine nominasjoner på følgende måte:

Ann Edvartsen

"The Silence That Follows"

Ann Edvartsen tildeles prisen fordi juryen lot seg begeistre av måten hun overfører de maleriske problemstillingene fra todimensjonal flate og ut i rommet på. Sammenflettingen av det soniske landskapet og de visuelle elementene gjør dette til et særdeles godt poetisk rom å være i.

Tittel: "The Silence That Follows" (foto: Ann Edvartsen)
Interaktiv installasjon
Materiale: Lyd, lys, gips, tre, elektronikk og programmering

Silje Kjørholt

Silje Kjørholt tildeles prisen for måten hun utforsker det urbane rommet på. Arbeidet har en iboende generøsitet, nemlig at kunstneren bruker av sin tid til å returnere funne gjenstander i en bedre tilstand enn da hun fant dem - strippet for sin merkevareverdi, men som potensielt verdifulle kunstobjekter? Her ligger det en spennende dobbelthet, og juryen lar seg sjarmere av de små, nesten usynlige sporene denne kunstneriske gjerningen etterlater seg i byrommet.

Tittel: "Tapt og funnet"
Funnet tøy, porselene, kart, video

Thea Strøm Arntzen

Thea Strøm Arntzen tildeles prisen for sin finstemte strek og kreative lek med assosiasjoner, som på en uventet måte åpner opp vår forståelse av begreper og evner å løfte tegningen ut fra arket.

Tittel: "Romlighet"
Materiale: trykkblyant, grovt papir, rester av naturen
Format: 14,8 x 21 x 10 cm.

Tidligere vinnere av Einar Granum Kunstfagskoles studentpris

Studentprisen 2021