Studentprisen 2020

30. april 2021

2020 Lea Geertsen Studentprisen
Lea Geertsen «Teksturer i byen», koldnål, 40x50 cm (Studentprisen 2020)

Avgangsstudentene Lea Geertsen, Miriam Elise Arstad og Tibors mottok hver sin pris under sommeravslutningen i juni 2020. Einar Granum Kunstfagskoles studentpris deles hvert år ut til studenter som utmerker seg i sine hovedprosjekter for utforskende selvstendighet, gjennomføringsevne og presentasjonsform. Årets jury har bestått av Ilmi Gutzeit Mathiesen og Håvard S. Johansen.

Lea Geertsen

«Teksturer i byen», koldnål, 40x50 cm

Juryens begrunnelse: Et insisterende arbeid som tar stilling til hver millimeter av billedflaten uten å miste helheten av syne. Blikket til betrakteren ledes kontinuerlig rundt i komposisjonen. Teknikken koldnål gir et industrielt inntrykk av betong. Kantete og stringent, men også harmonisk og organisk.

Nettside: @leageertsen (Instagram)

Miriam Elise Arstad

«Fjerne tider»

Juryens begrunnelse: Et prosjekt som evner å formidle minnenes både tydelighet og utydelighet på en gang. Arbeidene har klare maleriske kvaliteter, teknikken underbygger intensjonen. Prosjektet har retning som blir spennende å følge i veien videre.

Nettside: Miriam Arstad Kunst

Tibors

«Forskning», metall (foto: privat)

Juryens begrunnelse: Tre skulpturer i stål som står godt sammen. De er godt komponert og utprøvende på samme tid. Vi får assosiasjoner til dyr og fugleverden, men også til symboler og musikk. Det skisseaktige preget bekrefter potensialet vi ser i dette energiske prosjektet.

Nettside: http://www.gallerivekta.no/varutstillingen-2020/tibors-2/

Tidligere vinnere av Einar Granum Kunstfagskoles studentpris