Studentprisen 2023

28. juni 2023

Sondre 01

Avgangsstudentene Jakob Klavenes Berg, Tori Ninder Dhunsi og Sondre Sjølie mottok hver sin pris under sommeravslutningen i juni 2023. Einar Granum Kunstfagskoles studentpris deles hvert år ut til studenter som utmerker seg i sine hovedprosjekter for utforskende selvstendighet, gjennomføringsevne og presentasjonsform. Årets jury har bestått av Martin Hvattum og Ilmi Gutzeit Mathiesen.

Jakob Klavenes Berg

Instagram: @skalevnaker

«Tools for Fools» (En utvidet versjon av prosjektet stilles ut på Galleri BKD i Tønsberg fra 11 august 2023, @galleribkd)

Studentprisen 2023 Jakob
Jakob Klavenes Berg: «Tools for Fools» (2023)

I dette verket trer vi inn i et slags verksted, der objekter formet i tre har håndtak-lignende attributter som gjør at vi kan løfte og sette objektene i spill – men hva skal disse objektene egentlig brukes til? Verket kan leses som en kommentar til forbrukersamfunnets produksjon av unyttige gjenstander, men også kunstens opphøyde status der det vanligvis kun er lov å se, men ikke røre. At objektene er attraktive, og har en håndverksmessig kvalitet som gjør at betrakteren får lyst til å løfte opp og kjenne på objektene er en kvalitet i seg selv. Håndverk og konsept spiller sammen og den ene kvaliteten går ikke på bekostning av den andre.

Tori Ninder Dhunsi

Instagram: @toridhunsi / e-post: toridhunsii@gmail.com

I am not an Island I am a body of water (mixed media, 200 x 170cm, 2023)

Studentprisen 2023 Tori
Tori Ninder Dhunsi: “I am not an Island I am a body of water” (2023)

Inspirert av en reise, er bakgrunnen for dette prosjektet blant annet folkelivet i India og indisk miniatyrkunst. Bildeuttrykket er utforskende, ulike innganger som maleri, tusj, brodering og paletter har funnet enhetlig form. Kandidaten utforsker sitt billeduttrykk med et «sosial-antropologisk» blikk på omgivelsene, samtidig har hun billedskaperens evne til å gi erfaringene et visuelt uttrykk som står godt i seg selv.

Sondre Sjølie

Instagram: @sondresjolie

«QWERTY DIVINE» (2003)

Studentprisen 2023 Sondre
Sondre Sjølie: «QWERTY DIVINE» (2023)

Å gå inn i denne installasjonen er som å ta steg inn i en postapokalyptisk fremtid. I det svakt belyste rommet trer tegningene først frem når vi venner oss til stearinlyset, og tanken om å stå i et sakralt rom hvor teknologien har fått religiøs betydning gjør opplevelsen sterk. Tegneserie-formatets klassiske måte å presentere sekvenser på utfordres. En rik prosess har ledet frem til dette prosjektet, som bugner over av skaperglede, og berikende referanser til ikonmaleri, samisk symbolikk og norsk folketro. “QWERY DIVINE” er et verk vi både blir fascinert av umiddelbart, men også ønsker å dvele ved.

Jurymedlem Martin Hvattum: @martin_hvattum

Jurymedlem Ilmi Gutzeit Mathiesen: @ilmigm