Stopper hull i allmenndannelsen

04. mars 2020

Karla Bring Uddén
Andreårsstudent Karla Bring Uddén med egenproduserte plagg fra workshopen «Lappe, stoppe, reparere». Foto: Lotte Lovise Berge Brøndbo

Faglærer og billedkunstner Torhild Berg har holdt workshopen «Lappe, stoppe, reparere» i flere år. Å lære studentene søm og redesign er å lappe igjen et hull i allmenndannelsen, forteller hun: - Dette skulle de ha begynt med i barnehagen og fortsatt med i grunnskolen, mener hun.

Respekt for tekstiler

Hvert år arrangerer skolen workshopuker der studentene velger kurs på tvers av fordypninger og klasser. På lappe-stoppe-workshopen har studentene både lært nye teknikker og fordypet seg i egne prosjekter. Noen har heklet med strimler av stoff, laget lappeteppe i log cabin og gjort om en gammel selskapskjole til to nye plagg. Andre har stiftet glidelåser, lagt opp bukse med usynlig søm og lært å dampe og forme ull.

- Det har vært gøy og lærerik å fikse klær som jeg ellers kanskje hadde gitt til veldedighet eller kastet, forteller andreårsstudent Karla Bring Uddén.

For tiden samarbeider Karla med andreårsstudent Lotte Lovise Berge Brøndbo om et dukketeater. – Vi er fortsatt i idémyldringsfasen, men kommer nok til å bruke gamle stoffer og tekstil for å lage dukkene. Så kurset kommer godt med, forteller Karla.

- Torhild Berg lærte meg å respektere materialet og at det er mulig å lage nesten hva som helst av hvilket som helst stoff. Jeg har jobbet med å fikse gamle klær, lappet et skjørt, sydd inn et annet skjørt og stoppet en genser. Jeg har også laget klær fra bunnen av. En balaklava (finlandshette) av gamle ullgensere, enda et skjørt - haha - og en topp av stoffrester.

- Har lært å sy

Andreårsstudent Tibor jobber vanligvis i materialer som stein og metall. I løpet av workshopen har han lært å sy, og han er blitt kjent med stoffer som et helt nytt materiale:

- Jeg har aldri jobbet med materialer som dette tidligere. Etter min mening er stoff et veldig interessant materiale. I dette prosjektet har jeg prøvd å bli kjent med stoffene. Jeg har tegnet former, klippet og sydd, forteller Tibor.

Håndsømmens fortreffelighet

I «Lappe, stoppe, redesign» starter studentene med å sy sin egen nålepute for hånd (med attersting), mens Torhild forteller om håndsømmens fortreffelighet. Denne gangen var det noen av studentene som jobbet seg gjennom forskjellige typer sting, mens andre begynte å brodere.

- Studentene vet nå hva det vil si å tråkle, og at det er tvingende nødvendig hvis man skal få en glidelås pent på plass, forteller Torhild. - De vet at tråklesøm og strykejern er de beste venner man kan ha når det gjelder å sy. Det er ikke sikkert at vi vil velte oss i melk og honning til evig tid

En av studentene jobbet hele uka med nål og tråd og prøvde ut forskjellige måter å bruke et tekstilmateriale i både to og tre dimensjoner. En annen holdt på med et skoprosjekt. Ellers handlet det mye om omsøm og reparasjoner av plagg. Klær er blitt fullstendig transformert, som en kjole av gamle svarte jeans. Eller de har endret passform, fått ny glidelås, nytt lommefor, blitt lappet og sydd om.