Veien videre: Anne Weyer-Larsen

19. september 2019

Anne Weyer-Larsen
Tidligere student Anne Weyer-Larsen. Foto: privat

Tidligere student Anne Weyer-Larsen jobber som kunstformidler ved Henie Onstad Kunstsenter, og har ulike roller i kunstrelaterte prosjekter. Hun har arbeidserfaring fra en rekke kunstinstitusjoner og har hun vært med og organisere kunstnerdrevne arrangementer som Hvitsten Salong og var en del av klesmerke Le Backhand. - Ta valg basert på magefølelsen og hva som er riktig for deg, uavhengig av hva som forventes og hva andre måtte mene og tenke, er hennes råd.

ALDER: 41
UTDANNELSE: International University of Monaco (2000 -2004), Einar Granum Kunstfagskole (2007-2010), bachelor i tekstil fra avdeling Kunst og håndverk, Kunsthøgskolen i Oslo (2010 -2013)
YRKE: Kunstformidler, samt ulike roller innenfor kunstrelaterte prosjekter

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg hadde hørt mye bra om Einar Granum Kunstfagskole. Jeg trengte på den tiden en grunnleggende innføring i ulike teknikker og praktisk erfaring. Jeg hadde mange tanker og ideer, men manglet et verktøy og språk for å kunne uttrykke det. Da jeg begynte på Granum åpnet mulighetene seg for å jobbe utfra andre innfallsvinkler, nye metoder og teknikker og med ulikt materiale. I ettertid har jeg forstått at den grunnleggende innføring jeg fikk i alt fra foto og maleri, til installasjon og skulptur med mer, har vært helt uvurderlig for meg videre på veien.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Jeg har veldig mange gode minner fra studietiden på Granum. For meg var de årene en veldig fin tid. Jeg var i begynnelsen av tredveårene, hadde flyttet hjem etter mange år i utlandet og hadde allerede en annen utdannelse og arbeidserfaring innenfor et annet fagfelt. Det var tøft og begynne helt på nytt. For meg ble møtet med lærerne og de ansatte helt avgjørende. Jeg ble sett og tatt på alvor i mitt ønske om at det var kunst jeg vill drive med. Samtidig husker jeg den enorme frihetsfølelsen ved og kunne teste ut og utforske. På den tiden var i grunnen alt mulig. I ettertid har jeg forstått at det var lærernes pedagogiske evner som gjorde at jeg fikk den følelsen.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte i studietiden?

Det at jeg gikk på Einar Granum åpnet i grunnen en ny verden seg for meg. Etter Granum kom jeg inn på Kunsthøgskolen i Oslo og begynte å jobbe for Kunstnernes Hus. Da jeg var ferdig utdannet som tekstilkunster, tok det ene det andre og jeg fortsatte og jobbe innenfor kunstfeltet. Jeg har aldri virket som utøvende kunstner, men jeg opplever at det å være utdannet kunstner har vært en fordel for meg i møte med kunstfeltet. Jeg har selv kjent på kroppen så mange av de ulike prosessene og det er ofte en fordel i forhold til møte med kunstnere. Jeg lærte også å se på en mer aktiv måte, det har hjulpet meg i jobben som kunstformidler og i forhold til å få et blikk for ulike kunstuttrykk og hva som rører seg. På Granum fikk jeg også grunnleggende innføring i mange ulike teknikker. Det at jeg fysisk har jobbet med så mange ulike teknikker selv hjelper meg ofte i forståelsen av kunst jeg ser i dag. Samtidig gikk jeg sammen med mange dyktige folk. Noen har jeg holdt kontakten med hele veien. Andre har jeg møtt i ettertid. Og vi har hatt mange fine samtaler og utvekslinger.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som ønsker å jobbe videre med kunst?

Da jeg gikk på Granum var jeg sikker på jeg skulle bli utøvende kunstner. Sånn ble det ikke, men jeg har hatt veldig glede av å jobbe i kunstfeltet. Jeg tror det er viktig og gjøre seg uavhengig og våge å gå sin egen vei. Ta valg basert på magefølelsen og hva som er riktig for deg, uavhengig av hva som forventes og hva andre måtte mene og tenke. Jeg har også tro på det å jobbe jevnt og trutt, ikke gi seg, men legge sten på sten.