Veien videre: Hanne Korsnes

07. januar 2020

Hanne Korsnes
Tidligere student Hanne Korsnes. Foto: privat

Tidligere student Hanne Korsnes jobber som faglærer på Korvoll barneskole. Her på Granum lærte hun hvordan å snakke om kunst og hvordan å gi tilbakemeldinger, noe som er nyttig for henne nå når hun selv er lærer. - 80 % av det jeg gjør og kan i dag stammer fra det jeg gjorde på Granum, forteller hun.

ALDER: 26
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2013-2015), Iceland University of the Arts (2015-2018), Praktisk-pedagogisk utdanning (2018-2019)
YRKE: Faglærer på Korsvoll barneskole
NETTSIDE: instagram.com/snunad

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg har alltid likt å tegne og male, og ønsket å studere det videre. Jeg hadde allerede gått formgivning på videregående og billedkunstlinje på folkehøgskolen, men skjønte at jeg trengte et stødigere grunnlag om jeg skulle ha håp om å komme inn på kunsthøgskolen. Så jeg søkte meg til Einar Granum og kom inn! Det er jeg veldig glad for i dag, for i etterkant ser jeg at 80 % av det jeg gjør og kan i dag stammer fra det jeg gjorde på Granum. Vi lærte mye på kunsthøgskolen også, men håndverksferdigheter, formforståelse, fargelære og kunsthistorie - det fikk jeg fra Granum.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Det er vanskelig å velge! Det er mye som stikker seg ut. Oljemaling i friluft med Geir Yttervik fulgt opp av lunsj på Ekebergcaféen (der vi alle forøvrig satt med kjeledress full av malingsflekker), sene kvelder med installering i prosjektrommene til lukten av gips, semesterprosjektene der vi fikk fordype oss, ukentlig kunsthistorie med Ingvild Hammervoll og Pierre Lionel Matte ... Jeg hadde lenge tenkt at fargelære var noe jeg ikke var spesielt god på, men etter et kurs med Ebba Bring der vi utforsket mange ulike fargekontraster var det et lys som gikk opp for meg. Det er så mange ulike lærere og kurs som gjorde inntrykk at jeg dessverre ikke kan nevne alle.

Men én ting som var gjennomgående for de to årene var de gode vennskapene. Det ble noen sene ettermiddager i skolens kantine med pizza i ovnen og diskusjoner om ukens tema eller oppgave. I tillegg var det et godt sosialt miljø i hele gruppa generelt, der det føltes trygt og konstruktivt å snakke om arbeidene våre i fellesskap.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Jeg lærte mye om hvordan vi kan snakke om kunst og hvordan gi hverandre tilbakemeldinger, noe som er nyttig for meg nå som jeg jobber som lærer. Maleferdigheter og fargeforståelse er også noe av det jeg følte jeg vokste mest på i løpet av de to årene. Generelt vil jeg si grunnleggende ferdigheter i mange ulike medier, både digitalt og analogt er det jeg kan takke granumtiden mest for.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Jeg er nok ikke den rette til å uttale meg om det, ettersom jeg ikke jobber som kunstner, men jeg vil i hvert fall oppfordre alle som studerer på Granum om å ta i bruk verkstedene så mye som mulig! Det er sjeldent du vil få så god tilgang på utstyr og materialer senere. Og jobb mye, benytt semesteroppgavene til å virkelig utforske noe du er interessert i! Hold på det som betyr noe for deg, og prøv å huske det oppi alle de gode rådene om hva du bør og ikke bør gjøre fremover i studier og jobb.