Veien videre: Håvard S. Johansen

04. september 2019

Håvard S  Johansen 2019
Tidligere student Håvard S. Johansen. Foto: privat

Tidligere student Håvard S. Johansen er illustratør, forfatter og tegneserieskaper. Han har skapt tegneserieromaner og -noveller,jobbet med storyboard for film og vært med å starte Pokus Forlag og Oslo Comics Expo. Blant annet. "Jobb med kunsten din hver eneste dag, også i ferier", råder han.

ALDER: 42
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2000-02) og Joe Kubert Kubert School of Cartoon and Graphic Arts;New Jersey,USA (2002-04)
YRKE: illustratør, forfatter og tegneserieskaper
HJEMMESIDE: havardjohansen.blogspot.com

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg valgte Granum fordi jeg ble tipset om det. At der konsentrerte de seg mye om få ting. Og at anatomi sto veldig i sentrum. Siden jeg tidlig ønska en tilnærming til tegning som kom fra klassisk håndverk og teknikk, virket det som et godt valg. På den tida var jeg notorisk opptatt av anatomi, perspektiv og linjeføring/skravering, og lite annet, egentlig. Og det er temaer jeg aldri blir ferdig med den dag i dag, selv om repertoaret mitt forhåpentligvis har utvida seg.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Jeg var så heldig å få med meg siste året i Lybekkergata, og det var litt fri flyt på den tida. Vi kunne male på veggene og sove på skolen. Så lange dager i klasserommet etter alle hadde gått, husker jeg veldig godt. Har også noen fundamentale opplevelser undervisningsmessig, og kan trekke frem kanskje spesielt en akt-økt som gikk over et par uker, med Thomas Sæverud som lærer. Pierre Lionel Mattes kunsthistorietimer står sterkt i minne også. Og fargelære med Juan Brito Vargas.

Hva har du hatt mest bruk for av det du lærte under studietiden?

Til tross for ovennevnte temaer, er det nok fargebruken som står igjen sterkest. På godt og vondt. Fargeteorien fra Matisse har satt seg litt for godt, og jeg må den dag i dag jobbe hardt for å frigjøre meg fra den, siden det ikke alltid passer i de sammenhenger jeg arbeider. Allikevel har det gjort et uutslettelig inntrykk. Det skal også nevnes at farge var noe jeg ikke tenkte på i det hele tatt den gang. Jeg har også hatt bruk for de mange forskjellige innfallsvinklene til krokitegning det ble undervist i. Man kan alltids lære oss nye måter å se på, også i overført betydning.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Det kommer jo an på ambisjonsnivået. Personlig evner jeg ikke å ha hobbyer, så det har aldri vært et alternativ for meg å gjøre det her som adspredelse. Så hvis målet er å leve av det: Kast smartphonen og ha begrenset internett-tid. Og jobb med kunsten din hver eneste dag, også i ferier. Og ikke hør på de som anbefaler å «gjøre noe annet fordi tenkomattehvisomatte» ... for de juger alle sammen! Hvis du har noe å falle tilbake på, så faller du bare.