Veien videre: Maria Borg

06. desember 2022

2022 Maria Borg Foto Audun Jansen Haga
Tidligere granumstudent Maria Borg. Foto: Audun Jansen Haga

Tidligere student Maria Borg skriver kunstkritikk for både Vårt Land og Billedkunst. - Send mails til folk, råder Maria dagens granumstudenter. Hun har selv fått oppdrag på den måten.

ALDER: 29
UTDANNELSE: Einar Granum Kunstfagskole (2015-2017), Bachelor i kunst fra fakultet for kunst, musikk, design, Universitetet i Bergen (2017-2020)
YRKE: Kunstkritiker (frilans) for Vårt Land, skribent for Billedkunst og deltidsjobb på vinbar/café
ET UTVALG AV MARIAS TEKSTER: Maria Borg, Forfatter hos Periskop

Hvorfor valgte du Einar Granum Kunstfagskole?

Jeg mener å huske at en familievenn anbefalte Einar Granum. Jeg hadde lyst til å studere, men ingenting universitetene hadde å tilby, fristet så veldig. Planen var vel å teste en praktisk kunstutdannelse for ett år eller to.

Hva er dine beste minner fra studietiden på Granum?

Jeg har mange gode minner! For eksempel når hele klasserommet jobbet konsentrert med en oppgave, hvis vi malte akt eller noe sånt. Andreåret flyttet jeg også sammen med noen medstudenter, det var veldig flott å dele hverdagen med venner, fra morgen til kveld. Kjenner på mye nostalgi når jeg tenker på Granum egentlig, det var en gøy og fin tid, selv om jeg alltid var veldig usikker på om kunst var noe jeg kunne fortsette med.

Hva har du hatt mest bruk for, av det du lærte under studietiden?

Det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva, men de årene er vel et grunnlag for det jeg gjør i dag. Jeg hadde ikke jobbet noe særlig med kunst før jeg begynte der, så det var flott å få bygget litt selvtillit i forhold til tegning og maleri. Jeg husker fortsatt noen konkrete tilbakemeldinger fra lærere som føltes treffende, og det kan fort dukke opp noen relevante referanser fra Pierre (Lionel Matte) sine kunsthistorie-forelesninger når jeg skriver.

Hva er ditt tips til Granum-studenter som vurderer å jobbe videre med kunst?

Se masse utstillinger! Dra til andre byer eller land, hvis lommeboken tillater det, og se hva som finnes i galleriene eller på kunstskolene der. Og send mails til folk, jeg har fått flere jobber/oppdrag gjennom å sende en mail til folk jeg aldri har møtt. Jeg tror man må ta saken litt i egne hender hvis man vil ha noe gjort som kunstner/frilanser innen kunstfeltet. Skaff en hyggelig (eller lukrativ!) deltidsjobb for økonomisk sikkerhet, i tillegg til at det kan være veldig deilig å drive med noe som er fritt for kunst og kreativt arbeid, og snakke med folk som er opptatt av helt andre ting.